4 grudnia 2014

Spożycie wina gronowego w Polsce jest wielokrotnie niższe niż w innych krajach europejskich, ale systematycznie rośnie. Czy kultura picia wina w Polsce ma szanse osiągnąć poziom, na którym znajdują się kraje śródziemnomorskie?

Konsumpcja wina w Polsce

Konsumpcja wina w Polsce wciąż rośnie, np. w  2008 roku Polacy wypili około 96 milionów litrów wina, a w 2013 roku już 114 milionów litrów. Dynamicznie zwiększająca się sprzedaż wina w Polsce, to efekt m.in. szybko rozwijającej się sieci dystrybucji. Duży wpływ na to mają również supermarkety oraz sklepy specjalistyczne. Jak pokazują badania ⃰, kobiety (56%) w porównaniu do mężczyzn sięgają po wino częściej. Polski konsument wina jest również osobą stosunkowo młodą – 66% badanych nie ukończyło 40 roku życia. Wśród miłośników wina aż 59% posiada wyższe wykształcenie. Najczęściej kupowanym winem jest wino czerwone (64%), półsłodkie (41%), którego cena oscyluje w granicach od 20 do 30 złotych. Pomimo iż Francja, Włochy czy Hiszpania słyną ze swoich znakomitych winnic, Polacy piją najchętniej wina… bułgarskie i nowoświatowe, np. z Chile czy USA.

Tylko co czwarty Polak deklaruje picie wina do posiłku. Pod tym względem bardzo różnimy się od krajów Europy Południowej. We Francji czy we Włoszech wino jest obowiązkowym elementem każdego posiłku. Dobieranie wina do potraw jest jednak nie lada wyzwaniem i wymaga długiej praktyki, aby umiejętnie wydobywać głębię smaku zarówno dania jak i wina. To właśnie zadanie sklepów specjalistycznych, w których doradcy winiarscy nie tylko pomagają w wyborze wina na konkretne okazje, ale również mają specjalistyczną wiedzę z zakresu komponowania dań i szczepów.

Wino - prezent idealny

Stojąc przed dylematem, jaki prezent kupić gdy wybieramy się na obiad lub kolację do znajomych czy rodziny, warto pomyśleć o butelce dobrego wina. We wspomnianych już wcześniej  sklepach specjalistycznych, możemy liczyć na fachową rekomendację dotyczącą wina dla konkretnej osoby.

Winiarskie klasyki, jak np. dobre francuskie wino z regionu Bordeaux, czy piemonckie Barolo lub Barbaresco, zawsze będą trafionym prezentem i spotkają się z uznaniem osoby obdarowywanej, zwłaszcza jeśli interesuje się winami. Dla osób rozpoczynających swoją przygodę w tym świecie, wybrałbym wino z Nowego Świata - mówi  Wiesław Wysokiński, sommelier Centrum Wina, wiceprezes i współzałożyciel Stowarzyszenia Sommelierów Polskich.

Od kilku już lat wino jest klasycznym pomysłem na upominek korporacyjny i świąteczny.
Firmy najczęściej kupują wina do 40 zł. Spora grupa klientów decyduje się jednak na wydanie dużo większej kwoty w przedziale 100-150 zł za butelkę, szczególnie gdy obdarowanymi mają być prezesi i członkowie zarządu. Wino może również stanowić element zestawu upominkowego, w skład którego wchodzą artykuły spożywcze, czy kieliszki – mówi Michał Błażejczak, menager B2B Centrum Wina.

Szczególnie w okresie świątecznym oraz w czasie karnawału, gdy nie brakuje okazji do świętowania, warto pomyśleć o winie jako nieodłącznym i szlachetnym trunku podkreślającym wyjątkowość każdej imprezy. W okresie przedświątecznym klienci kupują więcej wina, robiąc zapasy na całe Święta. Jest to czas, w którym chętniej kupują wina premium. O wiele częściej szukają też win na prezent, co z roku na rok staje się coraz powszechniejszym zwyczajem. , Średnio co 2-3 zakup w naszym sklepie, to wino kupowane na prezent. Poza sezonem świątecznym ta średnia spada zwykle do co 4-5 zakupu - mówi Norbert Brzoza, kierownik sklepu Centrum Wina w CH Arkadia w Warszawie.

Eksperci Centrum Wina podkreślają również, że coraz częściej szukamy win na konkretną okazję i pasujących do wybranych potraw. Tradycyjnym daniem wigilijnym, którego nie zabraknie na większości stołów podczas Świąt, wciąż pozostaje karp. Jakie wino do niego proponują specjaliści?
Karp jest rybą mulistą oraz bardzo tłustą. Najlepiej dobrać do niego coś z odrobiną kwasowości np. nowoświatowe chardonnay. Dla tych którzy lubią eksperymentować, polecam do smażonego karpia czerwone wino Kim Crawford Pinot Noir. Jeśli ktoś jednak woli klasyczne połączenia, to białe wino będzie idealne – mówi Norbert Brzoza.

W ostatnim czasie zmienił się profil klienta kupującego wino. Do niedawna głównymi odwiedzającymi sklepy winiarskie pozostawali mężczyźni. Ostatnio kobiety wyrównały tę dysproporcję i są równie częstymi klientkami jak mężczyźni. Ponadto, są coraz lepiej zorientowane w ofercie i doskonale wiedzą jakiego wina szukają – dodaje Norbert Brzoza.

Prognozy na przyszłość

W zestawieniu dwunastu wybranych krajów europejskich przygotowanym przez portal wineinstitute.org, roczne spożycie wina w przeliczeniu na jednego mieszkańca jest największe we Francji (ponad 44 litrów), Portugalii (ok. 41 litrów) oraz we Włoszech (ok. 37 litrów). W tym samym rankingu Polska zajmuje ostatnie miejsce – z ilością ok. 3,3 litra wina gronowego. Wyprzedzają nas m.in. Hiszpania, Chorwacja, Niemcy czy Belgia. Eksperci podkreślają jednak, że stopniowo zwiększa się u nas poziom kultury picia wina, co może być dla nas dobrą prognozą na przyszłość. Polacy też coraz chętniej sięgają po wina premium, czyli te z wyższej półki cenowej, co również może być oznaką większej świadomości oraz otwierania się na nowe doznania smakowe.

Czy mamy szansę stać się krajem koneserów wina? Czas pokaże. Jednego możemy być pewni: ten dynamicznie rozwijający się u nas rynek, może nas wkrótce zaskoczyć - mówi Wiesław Wysokiński.

*Źródło: Nielsen ON 2013 oraz www.wineinstitute.org


Serwis ambra.com.pl korzysta z plików cookies (tzw. ciasteczka).

Więcej informacji o tym jakich cookies używamy, oraz jak nimi zarządzać, znajdziesz po kliknięciu w „więcej”. więcej