2 września 2016

Przed Lubelskim Świętem Młodego Cydru (17 września) z władzami miasta i regionu rozmawialiśmy o znaczeniu produktów regionalnych. Oto kilka najciekawszych cytatów z konferencji prasowej.

Od lewej: Krzysztof Komorski, Robert Ogór, Krzysztof Grabczuk
Od lewej: Krzysztof Komorski, Robert Ogór, Krzysztof Grabczuk

Robert Ogór, prezes zarządu AMBRA S.A.: - W europejskim rynku żywności, którego wartość sięga 650 mld euro, 55 mld euro, czyli ok. 5% przypada na produkty regionalne (...) Są to produkty droższe i bardziej zyskowne, na których kraje bogate w rolnictwo zarabiają. W Polsce udział ten nie przekracza 1%. Mając z jednej strony kapitał zasobów naturalnych, którymi możemy się mierzyć z takimi krajami jak Grecja, Francja, Włochy czy Hiszpania, jednocześnie mamy ogromną lukę w ich wykorzystaniu - to potencjał do rozwoju.

Krzysztof Grabczuk, wicemarszałek Województwa Lubelskiego: - To leży w interesie nas wszystkich, by pracować nad hasłem Marka Lubelskie. (…) Jeżeli będziemy kupować produkty z województwa lubelskiego, będziemy wzmacniać pozycję gospodarczą, społeczną, ale również promocję naszego województwa. Niech nas łączy Marka Lubelskie. Cydr Lubelski dał piękny przykład, w jaki sposób można wytwarzać produkty regionalne, które mogą i - głęboko w to wierzę - będą podbijać Europę i świat.

Cydr Lubelski dał piękny przykład, w jaki sposób można wytwarzać produkty regionalne.

Krzysztof Grabczuk, wicemarszałek Województwa Lubelskiego

Bogactwo polskiego cydru powstanie przez szerokie środowisko sadowników

Robert Ogór, prezes zarządu AMBRA S.A.: - Dla przyszłości polskiego cydru strategiczne jest środowisko sadownicze, które tworzy cydr przez pryzmat upraw i odwrotnie: uprawia owoce z myślą o cydrze. (…) To związek nie do zastąpienia. (…) Najważniejsze jest to, co dzieje się dzięki działalności Lubelskiego Stowarzyszenia Miłośników Cydru. Rolą dużej firmy jest torowanie drogi, bycie siłą napędową, natomiast bogactwo polskiego cydru powstanie przez szerokie środowisko sadowników.

Tomasz Solis, wiceprezes Lubelskiego Stowarzyszenia Miłośników Cydru oraz wiceprezes Stowarzyszenia Związku Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej: - Nie mamy mniejszych tradycji produkcji cydru niż Austria, Normandia czy Wielka Brytania. Tylko mieliśmy trochę zakrętów w historii związanych z przepisami i z produkcją. Na Lubelskim Święcie Młodego Cydru 17 września w Lublinie pod szyldem Stowarzyszenia pojawi się Cydr Sadownika, którego receptura z 1916 r. była przekazywana w mojej rodzinie z pokolenia na pokolenie.

Artur Dubaj, główny technolog AMBRA S.A.: - Różnorodność cydrów wynika z wielu czynników. Każdy sadownik z odmian tych samych jabłek może stworzyć swój własny, niepowtarzalny cydr. My też rozwijamy swoją ofertę. Ostatnim produktem, który dołączył do rodziny Cydru Lubelskiego jest cydr niefiltrowany, bardziej aromatyczny, charakteryzujący się bogatszym, głębokim smakiem. W tym roku tworząc młody, premierowy cydr na Lubelskie Święto Młodego Cydru połączymy bogactwo Antonówek z tajemnicą prostej produkcji niefiltrowanego cydru.

Robert Ogór, prezes zarządu AMBRA S.A.: - Cydr z Lubelszczyzny jest nie tylko jednym z projektów gospodarczych, ale również jednym z zobowiązań, wynikających z długu, który mamy wobec natury (…) i w tym zobowiązaniu tkwi napięcie, determinujące naszą pracę i misję. (…) To duże wyzwanie, by teraz z bogactwa polskiego jabłka, o którym mówimy od trzech lat, przejść do dowodu polegającego na prezentacji bogactwa cydrów. Taki rozwój prowadzi do dobrobytu regionów.

Dobrze pojęty biznes staje się kulturą

Robert Ogór, prezes zarządu AMBRA S.A.: - W strategii rozwoju produktu regionalnego oprócz regionu potrzebne jest miasto jako ośrodek kultury. To ono ze swoim DNA kulturowym przekształca rolnictwo w sztukę produktów regionalnych. Przykłady możemy czerpać z kultury winiarstwa: nie ma Toskanii bez Florencji.

Krzysztof Komorski, zastępca prezydenta miasta Lublin, ds. kultury, sportu, i relacji zewnętrznych: - Działamy zgodnie z myślą prof. Jerzego Hausnera, który mówi o dobrej synergii kultury i biznesu, nie w sensie by kulturę sprzedawać, bo nie o to w tym chodzi, tylko o to, że dobrze pojęty biznes staje się kulturą. (…) Możemy śmiało powiedzieć, że Lubelskie Święto Młodego Cydru na stałe wkomponowało się w kalendarz wydarzeń kulturalnych Lublina (…) To projekt, który możemy doświadczać wszystkimi zmysłami, (…) który wypełnia przestrzeń miasta i ma dla niego ważny charakter promocyjny.

Czytaj więcej

O lubelskiej konferencji prasowej przeczytasz też tu

Galeria zdjęć

Galerię fotografii z konferencji prasowej obejrzysz tu

Serwis ambra.com.pl korzysta z plików cookies (tzw. ciasteczka).

Więcej informacji o tym jakich cookies używamy, oraz jak nimi zarządzać, znajdziesz po kliknięciu w „więcej”. więcej