30 września 2014

To był najbardziej jabłkowy piknik w Polsce. Ogromna beczka Młodego Cydru Lubelskiego, która w ostatnią sobotę lata z hukiem „pękła” na oczach mieszkańców Lublina przypieczętowała nową tradycję: świętowania zbiorów jabłek i degustacji pierwszego młodego cydru.

Pierwsza edycja Lubelskiego Święta Młodego Cydru była ukoronowaniem sezonu, który z całą pewnością należał do cydru. Ta najmłodsza i najszybciej rozwijająca się kategoria lekkich alkoholi zawładnęła letnimi piknikami i plażowymi imprezami. Szturmem wdarła się do najpopularniejszych ogródków kawiarnianych i z powodzeniem zadomowiła się w menu wakacyjnych śniadań na trawie. Cydr towarzyszył nam podczas koncertów, kameralnych wyjazdów pod namiot i niezapomnianych spotkań z przyjaciółmi. Stał się też medialnym bohaterem za sprawą akcji #JedzJabłka i #PijCydr, która nie traci na swojej aktualności. Nadal możemy wspierać polskich sadowników, jedząc miesięcznie o 14 sztuk jabłek więcej. To dużo, ale wystarczy też wypić dwa małe cydry. A cydru podczas lubelskiego święta nie brakowało!    

Wszystkie wakacyjne pozytywne emocje, skumulowały się 20 września na Rynku Starego Miasta w Lublinie podczas Lubelskiego Święta Młodego Cydru. Były więc tłumy ludzi, ponad tona najlepszych jabłek z lubelskich sadów, hektolitry świeżego soku wyciśniętego przez mobilną tłocznię i półtora tysiąca litrów cydru. Jabłkowo-cydrowy piknik rozmachem i frekwencją dorównał największym wydarzeniom kulturalnym w kraju.

Lubelskie Święto Młodego Cydru
Lubelskie Święto Młodego Cydru

- Jestem fanem jabłek! – deklarował z entuzjazmem Tymon Tymański, gwiazda wieczornego finału Święta i koncertu Spragnieni Lata.

- Zbieramy w Polsce ponad 3 mln jabłek, dla porównania Hiszpania zbiera ok. 4 mln ton winogron. I tak jak Hiszpania słynie ze sprzedaży dobrych win, nasze jabłka zasługują na to, żebyśmy zasłynęli na świecie ze świetnego cydru – podkreśla Robert Ogór, Prezes AMBRA S.A.

- W naszym kraju polski cydr wytwarzany naturalną metodą produkcji z najwyższej jakości surowców, zyskał już powszechną społeczną akceptację i wielką popularność - dodaje Michał Rozalicz, Dyrektor Marketingu, AMBRA – Teraz przed nami rzeczywiście kolejne wyzwania, mające na celu dalszą promocję całej kategorii na skalę znanego na świecie święta Beaujolais Nouveau.

Naturalny, lekki, świeży, orzeźwiający, smaczny – takie określenia najczęściej padały w Strefie Orzeźwienia, w której można było m.in. spróbować premierowej, limitowanej wersji Cydru Lubelskiego – niezwykle owocowy Młody Cydr Lubelski, wyciśnięty z pierwszych, wrześniowych zbiorów jabłek Delikates, Celesta oraz Paulared. Tutaj również goście mogli porównać smaki innych polskich, naturalnych cydrów: Cydru Polskiego, Cydru Dzik, Cydru z Wielkopolski, Cydru Staropolskiego z Roztocza, Cydru Applegreen czy Jabłeczniaka Domowego z Mikołajówki. A kiedy ktoś zapragnął zrobić swój własny cydr w domu, mógł zgłosić się do Laboratorium Cydru i tam poznać tajemnicę jego smaku oraz przetestować swoje kubki smakowe oraz zmysł węchu pod profesjonalnym okiem pracowników naukowych z Politechniki Łódzkiej i Wydziału Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Na najlepszych kiperów czekały zapasy soku, cydru i festiwalowych gadżetów!

Jabłkowe szaleństwo ogarnęło też artystów i designerów. Na warsztatach kreatywnych z WZORAMI – Warszawskimi Targami Designu powstawały z kartonów oryginale kosze na owoce, a wielbiciele Andy’ego Warhola zrobili sobie setki zdjęć w sadzie ukrytym w budce fotograficznej.

Niespodzianką była plenerowa wystawa laureatów konkursu na komiks o Cydrze Lubelskim, zorganizowanego w ramach V Międzynarodowego Festiwalu Kultury Komiksowej Ligatura. Uwagę zgromadzonych przykuwała też srebrna, futurystyczna kapsuła – punkt informacyjny i jednocześnie centrum dowodzenia imprezy, w której odbyła się premiera animacji „Historia prosto z jabłka”.

Wszyscy zmęczeni piknikowymi emocjami mogli odpocząć w leżakowej strefie chilloutu, pijąc cydr i racząc podniebienie jabłkowymi smakołykami, m.in. słynną szarlotką z Trybunalskiej czy naleśnikami z jabłkami i żurawiną. Lubelski rynek wypełniły też aromaty burgerów i pachnących croissantów, serwowanych z popularnych food tracków.

Podczas Lubelskiego Święta Młodego Cydru czas płynął błyskawicznie, a wieczorem czekała kolejna porcja wrażeń, czyli wielki finał wakacyjnej trasy koncertowej Spragnieni Lata. Rynek Starego Miasta zalało zielone światło reflektorów i rozpoczął się koncert gwiazd wieczoru - Tymona Tymańskiego i Natalii Przybysz. Blues, rock’n’roll i cydr – najmodniejsze połączenie sezonu!

Dlatego z jeszcze większym apetytem, czekamy na kolejną edycję wydarzenia. Do zobaczenia za rok o tej samej porze, w tym samym miejscu!

Patronat Honorowy: Prezydent Miasta Lublin, Marszałek Województwa Lubelskiego

Partnerzy strategiczni: Związek Sadowników RP, Politechnika Łódzka, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie Wydział Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu, Warszawskie Targi Designu WZORY

Patroni medialni: onet.pl, Gazeta Wyborcza, Radio ESKA, Dziennik Wschodni, Kurier Lubelski, Nowy Tydzień, Nasze Miasto, Voyage, HIRO, Poradnik Restauratora, winicjatywa.pl, krainacydru.pl, iTVL

Muzyka: Agencja koncertowa yMusic

Sponsor główny: Cydr Lubelski

Więcej informacji na:
www.swietomlodegocydru.pl
http://www.spragnienilata2014.pl/
https://www.facebook.com/events/774164505969545/


Serwis ambra.com.pl korzysta z plików cookies (tzw. ciasteczka).

Więcej informacji o tym jakich cookies używamy, oraz jak nimi zarządzać, znajdziesz po kliknięciu w „więcej”. więcej