1 lutego 2016

Winiarze to architekci wina. Tak samo, jak dla projektantów ważne jest dla nich światło, kierunki świata, ekspozycja na wiatr. Wybór szczepów to nic innego, jak dobór materiałów budowlanych - porównuje architekt Diego Llorente Domínguez.

- Połączenie wina i architektury wydaje się doskonałe. Jakby wino narodziło się dla architektury, a architektura dla wina - mówi architekt Diego Llorente Domínguez, który podczas pierwszej w tym roku odsłony cyklu spotkań „Architektura i wino” w Warszawie i w Krakowie prezentował dwie ultranowoczesne hiszpańskie winnice Finca Antigua i Finca Montepedroso zaprojektowane przez studio 3.14GA. Towarzyszyła mu Marta S. Martinez Bujanda, przedstawiciel rodziny Familia Martínez Bujanda, właściciela słynących z win i spektakularnej architektury winnic.

„Architektura i wino” to cykl spotkań poświęconych relacji architektura-wino, podczas których można wysłuchać wykładów poświęconych budynkom winnic i wziąć udział w degustacji ich win. Partnerem wydarzenia było Centrum Wina - wyłączny dystrybutor win Familia Martínez Bujanda.

Spotkanie przyciągnęło pasjonatów architektury i miłośników wina, dając pretekst do dyskusji o rosnącym wpływie architektury na wizerunek miejsc i myśl przewodnią produktów. Winnice coraz częściej i chętniej inwestują w architekturę wierząc, że będą z nią identyfikowane i że jest ona najlepszym dopełnieniem kunsztu produkcji win. Ciekawe bryły wpisane w krajobraz winnic, oryginalne wnętrza czy znakomite restauracje przyciągają turystów, podnoszą prestiż i co najważniejsze, podobnie jak wino, wywołują emocje, tworząc tożsamość miejsc.

Myśl tę doceniają też biura projektowe. Z winnicami współpracują najlepsi światowi architekci, którzy swoje realizacje stawiają na równi z siedzibami instytucji kultury czy budynkami użyteczności publicznej. Wśród nich można wymienić takie sławy jak Norman Foster czy Frank O. Gehry.

- Dla architektury winnic niezwykle ważny jest związek z procesem produkcji, marką win, a nawet z samymi etykietami. Projekty stają się więc odpowiedzią na historię i filozofię winiarskich rodzin. Oddają też etapy procesu produkcji wina - podkreśla Diego Llorente Domínguez.

Efektem tych starań są budynki rozpoznawalne, ale jednocześnie wpisane w krajobraz. Ich projektanci chętnie korzystają z lokalnych materiałów budowlanych, starając się zatrzeć granicę między wnętrzami a ciągnącymi się po horyzont winnicami. Najlepiej pokazują to imponujące sale do degustacji, gdzie dzięki ogromnym przeszkleniom czujemy się jak na środku pól uprawnych. Dominują więc szkło, kamień, surowy beton, dębowe drewno używane też do produkcji beczek na wino. A całość dopełnia rozproszone światło.

- Winnice otwierają drzwi. Zapraszają nas do środka, ale my i tak czujemy się, jak na dworze. Delikatność, elegancja i równowaga projektów przybliża nam proces produkcji i pokazuje, jak bardzo wino jest bliskie naturze - uzupełnia Diego Llorente Domínguez. Jego zdaniem winnice Finca Antigua i Finca Montepedroso to znakomite przykłady takiej harmonii, w których nawet już krótki pobyt pozwala lepiej zrozumieć styl tworzonych tam win.

- Łączymy innowacje z wielowiekową tradycją. Nasze wina produkujemy wyłącznie z winogron, pochodzących z własnych winnic, dzięki czemu mamy pełen wpływ na ich jakość. Jesteśmy wierni tej zasadzie od samego początku, choć 127 lat temu było to niespotykaną decyzją. Przywiązujemy też ogromną wagę do charakteru win, które mają oddawać „osobowość” szczepów i naturę poszczególnych lokalizacji - opowiada Marta S. Martinez Bujanda.

- Wykorzystało to studio 3.14GA projektując unikalne budynki z jednolitych materiałów, proste, eleganckie. Wino naprawdę nabiera tam wyjątkowego znaczenia - dodaje Diego Llorente Domínguez.

Chcesz wiedzieć więcej

Cykl spotkań „Architektura i wino” organizuje Instytut Cervantesa w Polsce. Terminy i szczegóły dostępne są na http://www.architekturaiwino.blogspot.com

Serwis ambra.com.pl korzysta z plików cookies (tzw. ciasteczka).

Więcej informacji o tym jakich cookies używamy, oraz jak nimi zarządzać, znajdziesz po kliknięciu w „więcej”. więcej