13 listopada 2017

Konferencja online poświęcona omówieniu wyników finansowych za I kwartał roku obrotowego 2017/2018 r. odbyła się 13 listopada 2017 r. na platformie StrefaInwestorów.pl.


Zapis czata znajduje się na stronie StrefaInwestorów.pl - AMBRA i poniżej:

Bernard: Czy spółka zamierza dalej być spółka dywidendowa i jeżeli tak, to jaki procent zysku zamierza w kolejnych latach przeznaczać na dywidendę?
Piotr Kaźmierczak: Mamy zamiar pozostać spółką dywidendową. Nasza polityka zakłada wzrost kwoty dywidendy, kwota ta nie jest natomiast wyrażona jako % zysku.

Gość: Czy Cydr Lubelski jest już sprzedawany gdzieś poza Polską, jakie jest przyjęcie?
Piotr Kaźmierczak: W tym sezonie koncentrowaliśmy się na rynku polskim, rozwijaliśmy produkt, wprowadzaliśmy nowe warianty. Szersze wejście na rynki zagraniczne to kwestia następnego roku do dwóch.

Grzegorz: Pojawia się coraz więcej spekulacji na temat przejęć. Czy padły już jakieś decyzje, są jakieś konkretne cele zakupowe? Jeśli nie ma nazw, to jakiego rodzaju miałby to być rozwój - horyzontalnie czy wertykalnie?
Piotr Kaźmierczak: Przejęcia są sensowne i możliwe tam, gdzie możemy wykorzystać nasz know-how branżowy i skorzystać z efektów synergii. Dlatego mogą one dotyczyć w pierwszym rzędzie rynków, na których prowadzimy już operacje, segmentów i kanałów dystrybucji, w których mamy już doświadczenie, mocne marki, etc. Natomiast nasz rozwój opiera się przede wszystkim na wzroście organicznym, a przejęcia mogą go uzupełniać.

mati: Czy wiadomo coś nowego w sprawie oszustwa wobec Soare Sekt? Czy rezerwa wystarczy, a może okaże się, że potrzebne będzie mniej pieniędzy na tę sprawę??
Piotr Kaźmierczak: Nie zakładamy dodatkowych istotnych kosztów. Natomiast sprawa nie została cały czas zamknięta pomimo naszych intensywnych starań.

Inwestor długoterminowy: Po pierwsze chciałem Panom pogratulować stabilnego i rozsądnego rozwoju i konsekwentnej realizacji przemyślanej strategii. W Q1 2017/2018 przychody ze sprzedaży rosły wolniej niż sprzedaż w tys. butelek – czyli spadła średnia cena sprzedaży butelki – co jest powodem i czy to nie stanowi ryzyka w kolejnych kwartałach? I Drugie pytanie od razu: W raporcie piszecie Państwo o one-off „Jednorazowy przychód z otrzymanych roszczeń handlowych z lat poprzednich wpłynął zwiększająco na zysk operacyjny w kwocie 1,6 mln zł.” Czy dotyczy to sprawy ze spółką „Soare Sekt a.s” jeśli nie to jak wygląda obecnie ta sprawa?
Piotr Kaźmierczak: Wzrost wolumenu wynikał głównie z dodatkowych przychodów nie stanowiących podstawowej działalności na głównych rynkach - był to eksport innych asortymentów niż wino. Po uwzględnieniu tego czynnika nie mamy do czynienia ze spadkiem średniej ceny. Jednorazowy przychód nie jest związany ze sprawą Soare Sekt a.s.

Stefan: Jaki jest obecny stan gotówki w spółce po wypłaceniu dywidendy?
Piotr Kaźmierczak: Zadłużenie zwiększyło się - głównie o kwotę wypłaconej dywidendy. Wchodzimy teraz w sezon świąteczny i zadłużenie sezonowo (podobnie jak w latach poprzednich) rośnie, by spaść w lutym i marcu.

Inwestor długoterminowy: Czy może zmieniliście Państwo zdanie i planujecie eventy typu Dzień inwestora ewentualnie możliwość brania udziału w konferencjach wynikowych i WZA w sposób zdalny?
Robert Ogór: Obecnie nie planujemy wprowadzenia możliwości czynnego uczestnictwa w WZA, zapewniamy transmisje z obrad WZA na żywo. Nie mamy także w najbliższym czasie w planie organizacji dnia inwestora. Najbliższa konferencja wynikowa - poza czatem - zaplanowana jest po wynikach półrocznych, tj. po 20 lutego 2018 r. O szczegółach będziemy informować bliżej tego wydarzenia.

Gość: Na poprzednim czacie wspominał Pan o inwestycjach w Biłgoraju i Bukareszcie, więc chciałem się zapytać, w jakim stopniu zwiększy to moce produkcyjne w spółce?
Piotr Kaźmierczak: Celem inwestycji jest podniesienie jakości i produkcja wyrobów o wyższej wartości dodanej, a także zapewnienie wyższej wydajności przy niezmienionej liczbie pracowników, a nie tworzenie nowych znacząco większych mocy produkcyjnych.

AmbraFan: Czy będzie organizowany jakiś dzień inwestora lub inna forma spotkania z zarządem dla inwestorów?
Robert Ogór: W bieżącym roku planujemy czaty po zakończeniu każdego kwartału, a o konferencji półrocznej zaplanowanej na drugą połowę lutego poinformujemy bliżej terminu raportowania.

Inwestor długoterminowy: Pojawiły się informacje o możliwej likwidacji banderoli na wina. Jaki to będzie miało skutek dla Państwa firmy i dlaczego? Były podawane przykłądy, ze w istotny sposób powinno to obniżyć koszty „przy 60 tys. butelek 0,75 l jest to 2,2 zł na jedną butelkę, przy 300 tys. - 1,75 zł, a przy 1 mln butelek - 1,10 zł” czy to możliwe???
Piotr Kaźmierczak: Nie znamy źródeł tych kalkulacji. W naszej ocenie nie wpłynie to istotnie na cenę wina.

look: Jak na wyniki Ambry wpłynie zniesienie obowiązku banderolowania win? Ile kosztuje Was banderolowanie 1 butelki? Jeśli inni mają teraz wyższy koszt banderolowania to czy po zniesieniu banderol nie trzeba będzie obniżyć cen win?
Piotr Kaźmierczak: Koszty banderol mają nieistotny wpływ na cenę win, w szczególności sprzedawanych przez większych producentów i importerów.

AmbraFan: Podobno dla branży spożywczej właśnie trwający kwartał roku jest najlepszy. Jaki więc prognozujecie przychód w bieżącym kwartale? Czy będzie dużo wyższy?
Piotr Kaźmierczak: Zakładamy dalszy wzrost sprzedaży. Natomiast nie publikujemy prognoz, stąd też nie możemy bardziej precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie.

Piotr M.: Czy wiadomo już coś więcej o mniejszej akcyzie na cydry? Jaki to będzie miało wpływ na marże?
Piotr Kaźmierczak: Z tego, co wiemy trwają prace nad tą zmianą, dopóki nie nabierze ona ostatecznego kształtu, trudno jest przesądzić o dokładnym wpływie na marże. Zakładamy, że będzie on pozytywny i ożywi rynek cydru.

Gość: Jaki jest odbiór na polskim rynku Cydru Lodowego (swoją drogą bardzo dobry)? Czy będzie z tego produkt bardziej masowy, czy raczej dla koneserów?
Piotr Kaźmierczak: Dopiero go wprowadzamy do szerszej dystrybucji. Jest to produkt świetnie nadający się na prezent, zawiera ponad 5 kg jabłek na litr, stąd jego wysoka jakość i odpowiednia cena.

maciek: O ile wzrosły ceny jabłek i jak duży będzie to miało wpływ na ceny cydru?
Robert Ogór: Ceny jabłek wzrosły o 30-50 gr na kg, z oceną wpływu na cenę musimy jeszcze poczekać

Inwestor długoterminowy: O ile szacujecie wzrost rynku wina w Polsce w roku 2018, jakie macie udziały w tym rynku teraz, a ile zamierzacie mieć udziału w rynku na koniec roku 2018?
Piotr Kaźmierczak: Zakładamy 5%-7% wzrost. Nasze udziały wynoszą ponad 17%. Zakładamy stabilny udział w tym rynku.

Inwestor długoterminowy: Czy jesteście zadowoleni z ostatniej telewizyjnej kampanii reklamowej Cydru (zakończonej w sierpniu) i czy miała ona przełożenie na wyniki sprzedaży w Q1 2017/2018?
Robert Ogór: Kampania Cydru spełniła nasze oczekiwania.

Gość: Czy jest szansa na produkcję cydru z mniejszą ilością alkoholu - obecnie wypicie buteleczki cydru powoduje, że nie można jeździć potem samochodem
Robert Ogór: Nie wykluczamy wprowadzenia lżejszych cydrów. Produkcja cydru bezalkoholowego jest technologicznie bardzo skomplikowana i droga.

look: Co się dzieje z Rumunią? Ładnie rosła tam sprzedaż, a teraz spadek przychodów?
Piotr Kaźmierczak: W Rumunii mieliśmy słabszy kwartał - w walucie lokalnej wzrost wyniósł 1%. Oczekujemy, że to tylko chwilowe spowolnienie i w następnych okresach dynamika będzie wyższa. Perspektywy rynku i naszych marek są bardzo dobre.

Piotr M.: Czy spółka jest przygotowana na wzrost inflacji, jaki to będzie miało wpływ na wyniki? Co jeśli inflacja r/r będzie na poziomie 2%-3%? Czy możecie o tyle podnieść ceny bez spadku popytu? Co z kosztami produkcji?
Robert Ogór: Jako spółka z rynku dóbr konsumpcyjnych jesteśmy związani z koniunkturą konsumencką. Wzrost inflacji to najczęściej również wzrost wydatków na konsumpcję. Dlatego inflacja nie stanowi zagrożenia.

Inwestor długoterminowy: Co z ewentualnymi akwizycjami – jak rozumiem w grę wchodzi tylko zagranica? Jakie kierunki? Jak oceniacie rynek rumuński za ostatni kwartał w porównaniu z polskim – jaki jest tam potencjał rozwoju? Czechy mają sporo więcej „wypitego wina”  na głowę niż Polska i Rumunia – można skomentować jak to wygląda?
Robert Ogór: Rynek rumuński ma duży potencjał rozwoju przede wszystkim ze względu na niski w porównaniu do Polski i innych krajów UE poziom dochodów. Oczekujemy, że wzrost na tym rynku będzie nadal dynamiczny. W Czechach konsumpcja jest wysoka, natomiast my chcemy zwiększać nasz cały czas niski udział w tym rynku.

Inwestor długoterminowy: Dużo słyszy się na rynku o problemach hurtowników (z których znaczna część, w szczególności tych mniejszych, zaopatruje się zapewne u Was) i ryzyko upadłości. W jaki sposób zabezpieczacie to ryzyko, czy macie ubezpieczone należności oraz jaki jest standardowy termin płatności, który oferujecie swoim kontrahentom?
Robert Ogór: Ubezpieczamy większość należności związanych z wyższym poziomem ryzyka, w tym od hurtowników.

look: Co z Rumunią? Spadek przychodów niepokoi.
Piotr Kaźmierczak: Tak jak pisaliśmy - oczekujemy powrotu do wzrostów w kolejnych kwartałach.

maciek: Czy jest szansa, że cydr będzie tańszy od piwa? Ciągle nie rozumiem czemu w Polsce (największy producent jabłek) cydr jest tak mało popularny i relatywnie drogi.
Robert Ogór: Cydr mógłby być tańszy od piwa w przypadku, gdyby jabłka były tańsze od zbóż - na razie nic jednak na to nie wskazuje.

Gość: Skąd wzrost sprzedaży w Czechach i dlaczego jednocześnie nie rosła sprzedaż w Rumunii - z czego to wynika?
Piotr Kaźmierczak: Wzrost w Czechach to przede wszystkim wyższa sprzedaż win musujących MUCHA SEKT, które są wiceliderem rynku i dynamicznie zwiększają sprzedaż. W Rumunii mamy do czynienia z przejściowym spowolnieniem.

Inwestor długoterminowy: Jeśli chodzi o ryzyka i spowolnienie wzrostu gospodarczego (np. do 0%) – jaki może mieć to wpływ na przychody spółki?
Piotr Kaźmierczak: Konsumpcja artykułów spożywczych, w tym alkoholu jest zależna od koniunktury gospodarczej w mniejszym stopniu niż innych dóbr. Rynek wina notuje wzrost nieprzerwanie przynajmniej od kilkunastu lat. Nie sądzimy więc, że grozi nam spadek lub stagnacja przychodów.

look: Bułgaria, Litwa, Chorwacja, Węgry. Czy gdzieś zaczniecie sprzedawać większe ilości?
Piotr Kaźmierczak: Nie planujemy ekspansji na te rynki. Widzimy nadal duży potencjał wzrostu przychodów i zysków na obecnych rynkach.

Marko: Czy spodziewacie się, że split payment podatku VAT coś zmieni i będzie miał wpływ na waszą działalność?
Piotr Kaźmierczak: Na pewno to zwiększy zapotrzebowanie na finansowanie - o kilka - kilkanaście milionów złotych. To główna zmiana.

Marko: "Na pewno to zwiększy zapotrzebowanie na finansowanie - o kilka - kilkanaście milionów złotych. To główna zmiana." Ale po której stronie: Waszej, czy Waszych odbiorców?
Piotr Kaźmierczak: Mówimy o zapotrzebowaniu po naszej stronie. Po stronie naszych odbiorców mogą to być większe kwoty.

abst: Czy zakaz handlu w niedziele i po 22 godzinie zakaz sprzedaży alkoholi wpłynie na sprzedaż wina, cydru i mocniejszych alkoholi, czy jest to dla was decyzja neutralna???
Robert Ogór: Nasze sklepy CENTRUM WINA i tak są otwarte do 22 :-) Zakładamy - chociaż nie mamy precyzyjnych danych, że nasze produkty nie są liderami sprzedaży w nocy.

Inwestor długoterminowy: Czy pomysł premiera Morawieckiego (zmniejszenie akcyzy na cydr dla małych i średnich firm) będzie dla Was zagrożeniem (kwestia ryzyka obniżenia cen na rynku) – raczej nie załapiecie się na definicję „mały” :) Czy też oceniacie, że pomoże to rynkowi cydru jako takiemu i Wy też coś uszczkniecie z tego przyrostu?
Piotr Kaźmierczak: Oceniamy, że to dobry pomysł, nawet jeżeli miałby nas nie objąć. Przede wszystkim chodzi o to, żeby sadownicy tworzyli nowe cydry, unikalne smakowo, co może pozwolić ożywić cały rynek, bo konsumenci poznają pełne bogactwo cydru z polskich owoców.

Marko: Co z rozwojem Ambry przez przejęcia. Czy są one realne - ewentualnie na jakich warunkach.
Piotr Kaźmierczak: Przejęcia to tylko uzupełnienie wzrostu organicznego. Na pewno tak kalkulujemy warunki, żeby poprawić zwrot z kapitału Grupy AMBRA.

abst: Gdzie można kupić wina dostarczane przez Was - w jakich sieciach jesteście?
Robert Ogór: Wina z segmentu premium sprzedajemy w sieci naszych 25 sklepów specjalistycznych CENTRUM WINA, a nasze główne marki można dostać we wszystkich głównych sieciach handlowych i sklepach detalicznych, poza dyskontami, w których pojawiamy się głównie w akcjach.

Gość: Dlaczego rosną Wam zobowiązania długoterminowe?
Piotr Kaźmierczak: Wyższe zadłużenie w ramach umów długoterminowych w porównaniu do końca czerwca 2017. W porównaniu do końca września 2016 spadek zobowiązań długoterminowych o ponad 12 mln zł.

Mariusz: Jak duży pozytywny wpływ na wyniki spółki może mieć obniżenie akcyzy na cydr?
Robert Ogór: Nie znamy ostatecznego kształtu zmian, za wcześnie więc na ocenę ich wpływu.

kameleon: Ile docelowo planujecie otworzyć sklepów "CENTRUM WINA"?
Piotr Kaźmierczak: Zakładamy, że będziemy otwierać kilka sklepów rocznie. Docelowa liczba zależeć będzie od wzrostu konsumpcji, zwłaszcza w średnich miastach.

Adam: Zyski ładnie urosły, czy jest szansa na cały taki rok obrotowy?
Piotr Kaźmierczak: W pierwszym kwartale udało się podwoić zysk. Na pewno nie jesteśmy w stanie utrzymać takiej dynamiki w całym roku obrotowym. Oczekujemy natomiast kolejnego dobrego roku.

Gość: Smak cydru jest bardzo dobry, ale niestety zawiera alkohol. Czy nie myślicie, żeby produkować cydr bezalkoholowy - ewentualnie niskoalkoholowy?
Piotr Kaźmierczak: W najbliższym czasie - nie, natomiast w dłuższej perspektywie są to interesujące pomysły.

Adam: Na jakiej podstawie opierają się Państwa oczekiwania dalszego wzrostu konsumpcji?
Robert Ogór: Trendy społeczne sprzyjające wzrostowi spożycia wina w Polsce obejmują: wzrost dochodów per capita, zwiększający się poziom wykształcenia, rosnący wpływ kobiet na decyzje konsumenckie, rozwój turystyki i zmiana stylu życia, rosnąca skłonność do zakupu dóbr luksusowych.


Serwis ambra.com.pl korzysta z plików cookies (tzw. ciasteczka).

Więcej informacji o tym jakich cookies używamy, oraz jak nimi zarządzać, znajdziesz po kliknięciu w „więcej”. więcej