21 lutego 2018

Konferencja online poświęcona omówieniu wyników finansowych za I półrocze roku obrotowego 2017/2018 odbyła się 21 lutego 2018 r. na platformie StrefaInwestorów.pl.

Zapis czata znajduje się na platformie StrefaInwestorów.pl - AMBRA i poniżej:

Bernard: jaki % zysku spółka zamierza przeznaczyć na dywidendę ?
Piotr Kaźmierczak: Nasza polityka dywidendowa zakłada wzrost kwoty wypłacanej dywidendy na 1 akcję. Dywidenda nie jest sztywno uzależniona od % zysku. Po wynikach I półrocza potwierdzamy, że są warunki do kontynuacji wzrostu dywidendy.

Bernard: Czy zamierzacie produkować bezalkoholowe napoje gazowane z jabłek? Cydr 0%?
Robert Ogór: Jeżeli nie mówimy o soku z jabłek, tylko o cydrze poddanym dealkoholizacji, to jest to skomplikowana technologicznie i droga procedura, którą np. w branży piwnej w Polsce opanowały jedynie największe grupy browarnicze. Natomiast myślimy o wprowadzeniu cydru o niższej zawartości alkoholu.

Bernard: Czy są plany, żeby Ambrę ściągnąć z GPW poprzez przymusowy wykup?
Robert Ogór: Nie.

Ivan Syniuk: Witam. Międzynarodowa Organizacja ds. Winorośli i Wina (OIV) przewiduje, że globalna produkcja wina spadnie z powodu kiepskiej pogody do najniższego poziomu od ponad 50 lat. Jak będzie reagować Spółka i czy jest jakieś ubezpieczenie od tych spadków w Ambra?
Piotr Kaźmierczak: Stale monitorujemy ceny zakupu i w razie drastycznych zmian reagujemy - w tym przez podwyżki cen.

Kowal: Czy zarząd zarekomendował już wysokość dywidendy, a jeśli nie, to kiedy to zrobi?
Piotr Kaźmierczak: Rekomendacja nastąpi po zakończeniu roku obrotowego, a przed Walnym Zgromadzeniem Akcjonariuszy.

Bernard: Czy spółka zamierza w najbliższym roku kupić jakąś nową markę albo całą spółkę i czy Pliska to sukces, czy będą kolejne marki mocnych alkoholi, czy AMBRA zamierza produkować wódki?
Robert Ogór: Aktualnie nie prowadzimy rozmów na temat akwizycji marek. Brandy Pliska systematycznie zwiększa sprzedaż i udziały w polskim rynku brandy. Pliska 5-letnia w opakowaniu 500 ml jest najlepiej sprzedawanym produktem na rynku. Oceniamy, że marka w ostatnich kilku latach odniosła sukces. Produkcję alkoholi mocnych prowadzi nasza spółka rumuńska Zarea. W najbliższym czasie nie planujemy podjęcia takiej produkcji w Polsce.

Robert: Gratuluje wyniku za I półrocze 2017/18. Mam pytanie odnośnie II kwartału. Skąd mimo lepszych przychodów słabsza zyskowność II kwartału?
Piotr Kaźmierczak: Patrzymy na rentowność całego półrocza, która była wyższa niż rok wcześniej. Ze względy na fakt, że niektóre koszty np. marketingowe związane są z planowanymi aktywnościami na rynku, mającymi miejsce w poszczególnych latach w różnych kwartałach, kwartalne wahania rentowności nie są niczym nadzwyczajnym.

Bartek: Czy przewiduje Pan zwiększenie udziału w rynku w tym roku?
Robert Ogór: Działając na kilku rynkach w Polsce (wina, wina musujące, alkohole mocne, cydr, napoje musujące dla dzieci) zajmujemy w nich wysoką pozycję lidera. Utrzymanie udziałów rynkowych na rosnących rynkach zwłaszcza wina daje perspektywę stabilnie rosnących przychodów.

Milosz: Jaki jest dalszy pomysł na rozwój spółki? Będziecie Państwo wchodzić w wina z wyższej półki - tzn. 30 zł i więcej?
Robert Ogór: W segmencie win premium nasza organizacja pod marką CENTRUM WINA jest już dzisiaj zdecydowanym liderem sprzedaży w handlu specjalistycznym oraz do gastronomii osiągając stopy wzrostu ok. dwukrotnie wyższe niż średnia dynamika sprzedaży Grupy.

Gość: Czy spółka zakłada dalszy wzrost rynku wina o 5-6 % rocznie i na jakiej podstawie?
Piotr Kaźmierczak: Tak. Zarówno prognozowany wzrost spożycia indywidualnego (wszystkich kategorii, nie tylko alkoholi), jak i trendy społeczne takie jak wzrost poziomu wykształcenia, skłonność do podróżowania, zdrowy styl życia, aspiracje społeczne sprzyjają odchodzeniu od wódki czy taniego piwa do alkoholi premium, w tym w dużej mierze do wina. A poziom konsumpcji wina w Polsce jest wielokrotnie niższy nie tylko niż w Europie zachodniej, ale również np. w porównaniu do Czech, gdzie wynosi powyżej 20 litrów, a w Polsce poniżej 4 litrów na głowę.

Gość: Jak wyglądają wyniki sprzedaży zagranicznej za zakończony okres?
Robert Ogór: Spółka SOARE operująca na rynkach Czech i Słowacji osiągnęła sprzedaż na poziomie roku ubiegłego poprawiając rentowność. Sprzedaż spółki ZAREA (Rumunia) wzrosła w walucie lokalnej o 8,1% głównie dzięki dalszym dynamicznym wzrostom marki ZAREA (wino musujące, brandy).

Jarni: Niby wyniki do dobre, a kurs ostatnio w korekcie. Gdzie przyczyna?
Piotr Kaźmierczak: Kurs AMBRY w ostatnich 3 miesiącach zachowywał się zdecydowanie lepiej niż np. WIG spożywczy czy WIG i wzrósł o ponad 12%. Podobnie w ostatnim miesiącu akcje AMBRY również pobiły te indeksy. Cieszymy się zatem z tego, że inwestorzy doceniają strategię i wyniki AMBRY.

Robert: Zakładając lepszą zyskowność w roku 2017/2018, czy będzie wzrost wielkości wypłaconej dywidendy.
Piotr Kaźmierczak: Przy poprawie zysku Zarząd zaproponuje również wyższą dywidendę. Tak dzieje się zresztą od 10 lat :-)

Gość: Czy AMBRA rozważa dokonanie akwizycji w tym roku i jaki byłby jej ewentualny cel?
Piotr Kaźmierczak: Nie planujemy żadnych znaczących akwizycji.

Mundi_77: Rynek wina stale rośnie - jaka marka wina będzie u Państwa w najbliższym czasie siłą napędową? Czy planujecie Państwo w najbliższym czasie wprowadzenie nowych wariantów win w ramach obecnych marek lub zupełnie nowe dystrybucje swoich lub importowanych marek?
Robert Ogór: W ostatnim półroczu na rynku polskim wprowadziliśmy nowe wina stołowe rozszerzając portfolio naszych znanych marek CIN&CIN i Michelangelo. Budujemy dystrybucję tych nowych produktów i przygotowujemy kolejne nowości na lato.

Rwet K.: Czy dało się odczuć wpływ programu 500+ na przychody firmy, czy raczej jest to bez znaczenia?
Piotr Kaźmierczak: Nie dysponujemy takimi danymi. Z pewnością sprzyja ogólne pozytywne nastawienie konsumentów, pewnie również za sprawą 500+.

Adam: Jak bardzo zwiększyła się sieć sklepów CENTRUM WINA w poprzednim roku i jakie tempo wzrostu jest planowane w tym roku?
Robert Ogór: W minionym roku otworzyliśmy jeden nowy sklep w Galerii Północnej w Warszawie, pojutrze otwieramy nowy sklep w Krakowie w Galerii Serenada, nie wykluczamy jednego lub dwóch dalszych otwarć do końca roku 2018.

Robert: Czy rozważacie wprowadzenie do swojego portfolio piwa?
Piotr Kaźmierczak: Obecnie nie rozważamy. Produkujemy i sprzedajemy to, na czym się najlepiej znamy, czyli wino i inne alkohole premium.

Mariusz P: Jesteście mocni w winach, rozwijacie cydr. Jakie są kolejne segmenty, w których widzicie potencjał własnych produktów?
Robert Ogór: W międzyczasie oprócz cydru systematycznie zwiększamy udziały naszych marek: Pliska w rynku brandy oraz J.A. Baczewski w segmencie wódek superpremium. Oferta ponad 60 gatunków whisky premium pojawiła się już w sklepach CENTRUM WINA i będzie dalej rozszerzona.

Mariusz P: Ostatni rok przyniósł znaczny wzrost kapitalizacji Ambry. Czy realne jest, aby udało się wam w najbliższym czasie wejść do sWIG80? Co by musiało się stać, aby to nastąpiło?
Piotr Kaźmierczak: Wg naszej wiedzy obroty są zbyt niskie w stosunku do kapitalizacji. Wynika to głównie z tego, że mamy kilku dużych akcjonariuszy instytucjonalnych, wielu z nich już od ponad 10 lat. Nie chcą sprzedawać akcji, więc obroty niskie :-)

Leszek: Do pełni szczęścia brakuje Wam tylko piwa. Może warto pomyśleć o zakupie małego browaru?
Piotr Kaźmierczak: Zbyt daleko idąca dywersyfikacja nie zawsze wychodzi na zdrowie.

Radosław: Dzień dobry, gratuluję Panom/zarządowi i pracownikom bardzo dobrych wyników w ostatnich latach. W kontekście ostatniego półrocza, jaki udział w przychodach Grupy miała sprzedaż marek własnych? Czy pod tym względem, tj. sprzedaży marek własnych, AMBRA notuje/notowała w tym okresie równie dobrą dynamikę, jak w przypadku całościowych wyników? Z góry dziękuję za odpowiedzi, życzę dalszych sukcesów :)
Robert Ogór: Na slajdzie nr 8 naszej najnowszej prezentacji dostępnej na naszej stronie informujemy o rosnącym udziale naszych kluczowych marek w przychodach Grupy. Dynamika ich sprzedaży jest za ostatnie 3 lata ponad trzykrotnie wyższa niż pozostałych asortymentów. Link do prezentacji: http://www.ambra.com.pl/assets/RI/Prezentacje/AMBRA_HY_2017-2018.pdf.

Ciekawski: Czy Cydr Lubelski będzie dostępny szerzej w innych krajach?
Robert Ogór: Aktualnie badamy możliwości wprowadzenia Cydru Lubelskiego na kilku głównych rynkach Europy Zachodniej. Koncentrujemy się przy tym na naszych unikalnych specjalnościach: Cydr Lubelski Niefiltrowany, Antonówka, Cydr Lubelski Lodowy.

Bernard: Dlaczego nastąpił tak duży wzrost zobowiązań krótko- i długoterminowych w stosunku do poprzedniego okresu?
Piotr Kaźmierczak: Wzrost w naszym 2. kwartale (4. kalendarzowym) to kwestia sezonowo wyższej sprzedaży, zakupów i produkcji. Natomiast w porównaniu do grudnia 2016 r. zobowiązania wzrosły minimalnie - o 1%.

Bernard: Czy Wasze wina i cydr są dostępne w Biedronce albo Lidlu? ?
Robert Ogór: Nie uczestnicząc w stałej ofercie tych sieci dyskontowych współpracujemy z siecią Biedronka w formie okresowych akcji promocyjnych. W grudniu były to marki win musujących Dorato i CIN&CIN. Wcześniej w takich akcjach pojawiały się J.A. Baczewski czy Pilska XO.

Gość: Który rynek spośród rodzajów alkoholi jest najbardziej perspektywicznym i wzrostowym rynkiem?
Piotr Kaźmierczak: Rynek polski - z powodu niskiej konsumpcji wina. Rynek rumuński - z powodu potencjału wzrostu konsumpcji ogółem i niskiej koncentracji rynku, co umożliwia dalsze zwiększanie udziałów. W perspektywie produktowej: rosnąć będą alkohole premium, propozycje o dużej wartości dodanej. Tam będziemy kierować nasz nowe propozycje.

goAMBRA: Czy to osłabienie, o którym Państwo pisaliście w segmencie cydrów to efekt zimy, czy to już odsezonowane dane i jakaś trwalsza tendencja?
Robert Ogór: Oceniamy, że kategoria znajduje się w fazie konsolidacji. W minionym roku ubyło konsumentów młodszych, którzy przeszli do kategorii na fali efektu nowości. Cydr obronił się jako kategoria produktów wartościowych i premium. W tym trendzie Cydr Lubelski jako lider rynku umocnił swoją pozycję i zwiększył udziały mimo braku aktywacji w dyskontach. Oczekujemy powolnego powrotu cydru na ścieżkę organicznego wzrostu.

goAMBRA: Jakie są plany, jeśli chodzi o cydr na lato 2018? Jak będzie wyglądała kolekcja? :)
Robert Ogór: Nasza oferta została w ostatnich dwóch latach istotnie wzbogacona o odmiany o unikalne produkty premium: Niefiltrowany, Antonówka, Perry oraz ostatnio Cydr Lodowy nagrodzony złotym medalem na British Cider Championship. W lecie oczywiście "będzie się działo", a na koniec we wrześniu spotykamy się w Lublinie na corocznym Święcie Cydru.

Gość: Zgodzę się, że Czesi więcej konsumują, z tym, że jak się wchodzi to ichniego marketu to się płaci za 5l hiszpańskiego wina stołowego w przeliczeniu na PLN do max. 14 zł., a zatem chyba raczej marzeniami jest osiągnięcie choć połowicznej konsumpcji wśród Polaków przy założeniu, że w PL litr wina stołowego to +/- 10 PLN. Jak Zarząd ocenia szanse Spółki w imporcie tańszego produktu celem zwiększenia sprzedaży?
Piotr Kaźmierczak: W Polsce rośnie nie tylko wolumen, ale przede wszystkim średnia cena wina. Związane jest to z tym, że to nadal produkt premium na tle całego rynku alkoholi. AMBRA nie jest i nie będzie importerem taniego wina. Interesują nas produkty marżowe, za które konsument chce zapłacić odpowiednią cenę - zarówno wyprodukowane przez nas jak CYDR LUBELSKI, jak i dystrybucja wysokojakościowych produktów z zagranicy jak wina w sklepach CENTRUM WINA.

Cydrownik: Czy AMBRA planuje posadzenie własnego sadu eksperymentalnego z odmianami jabłoni charakterystycznymi dla produkcji cydru?
Robert Ogór: Nieustannie zgłębiamy potencjał jakościowy tkwiący w wielu unikalnych odmianach polskich jabłek. Przykładem jest nasza sztandarowa Antonówka. Laboratorium Cydru Lubelskiego znajduje się w sadach sadowników, z którymi na co dzień ściśle pracujemy. W minionym roku założyliśmy niewielki sad badawczy w sąsiedztwie naszej winiarni. Przed nami wiele do odkrycia.

goAMBRA: Czym można tłumaczyć relatywną słabość na rynku czeskim i słowackim? Wzrosła konkurencja, konsumenci zmieniają nawyki?
Piotr Kaźmierczak: W Czechach i na Słowacji mamy stosunkowo niewielką organizację - stąd skala naszego wpływu na rynek jest mniejsza. Rynek jest oczywiście konkurencyjny i nasycony w porównaniu do Polski. Zamierzamy jednak również w Czechach i na Słowacji wprowadzać nowości, które - tak jak wprowadzona dwa lata marka win musujących MUCHA SEKT - pozwolą zwiększyć dynamikę w następnych okresach.

Koneser: Czy planujecie otwarcie sklepów CENTRUM WINA w północno-wschodniej Polsce np. Olsztyn, Suwałki, Białystok?
Robert Ogór: Obecnie nasze sklepy zlokalizowane są w największych aglomeracjach powyżej 300 tys. mieszkańców. Rosnąca siła nabywcza oraz konsumpcja wina również w miastach średniej wielkości będzie wpływać na rozszerzanie naszej sieci w tym kierunku.

Bernard: Może zacznijcie wystawiać CYDR na świętach piwa - konsumenta mało interesuje czy to piwo czy cydr - jeżeli ktoś lubi piwa z sokami to dla niego Cydr jest idealnym substytutem...
Robert Ogór: Chętnie podchwycimy ciekawą inspirację. Dzięki :-)

Ciekawski: Jakie inwestycje planuje AMBRA na II półrocze 2017/2018?
Piotr Kaźmierczak: Kontynuujemy modernizację zakładów w Woli Dużej k. Biłgoraja i w Bukareszcie.

Fresco: W ostatnim czasie w telewizji pojawiły się reklamy Państwa produktów - Cydr i CIN&CIN. Czy planujecie Państwo podobne wsparcie dla innych marek? Czy marka Fresco ma szanse pojawić się w TV i zaprezentować się młodym konsumentom wychowanym na Carlo Rossi, które od wielu lat bardzo mocno jest obecne w TV?
Robert Ogór: Rzeczywiście FRESCO należy do najszybciej rosnących marek naszej Grupy szczególnie po wprowadzeniu lekkiej orzeźwiającej odmiany FRESCO FRIZZANTE. W nadchodzącym sezonie letnim planujemy szeroką kampanię marki przy okazji wprowadzania kolejnych orzeźwiających nowości.

Ciekawski: Gdybym - jako inwestor indywidualny - chciał wznieść toast za dobre wyniki AMBRA, to co by mi Panowie polecili (liczę na indywidualne odpowiedzi)?
Piotr Kaźmierczak: Robert Ogór poleca CIN&CIN Prosecco, Piotr Kaźmierczak proponuje J.A.BACZEWSKI w dowolnym wariancie smakowym.

SpragnionaLata: Jakie nowości szykuje AMBRA na sezon letni?
Robert Ogór: Nie ma nowości bez niespodzianki :-)

Gość: Kiedy będą informacje w sprawie letniej trasy koncertowej?
Robert Ogór: Zapraszamy na konferencję prasową po świętach wielkanocnych.

Jan: Czy w związku z „brakiem rąk do pracy” w Polsce planujecie jakieś kroki w celu zatrzymania obecnej „załogi” np. w ważnym dziale sprzedaży, gdzie rynek może wyciągnąć najlepszych pracowników?
Robert Ogór: Staramy się utrzymać rynkowy poziom wynagrodzeń oraz tworzyć warunki osobistego rozwoju i satysfakcji z pracy w naszym zespole.

Bernard: Czy wykorzystujecie to, że Wasz największy akcjonariusz jest dużym producentem na rynku niemieckim - czy Wasze wyroby nie mogłyby tam trafiać???
Piotr Kaźmierczak: Obecnie badamy możliwości sprzedaży CYDRU LUBELSKIEGO na rynku niemieckim we współpracy z naszym akcjonariuszem. Działamy jednak autonomicznie na naszych rynkach, ponieważ preferencje konsumenckie na różnych rynkach są bardzo zróżnicowane. Kluczową przewagą biznesową jest rozpoznanie lokalnych potrzeb i tego typu współpracę ograniczamy tylko do najbardziej obiecujących projektów.

Gość: Czy rozważa Pan wprowadzenie wypłaty dywidendy w ratach, tzn. np. zaliczki w połowie roku obrotowego?
Piotr Kaźmierczak: Nie rozważamy. Rozliczamy się z akcjonariuszami rocznie i to się nie zmieni. Zresztą z uwagi na dużą sezonowość biznesu uważamy taką częstotliwość za odpowiednią.

Ted: Dlaczego sprzedaż w Rumunii jest niższa niż rok wcześniej?
Robert Ogór: Przychody ze sprzedaży w segmencie rumuńskim wzrosły o 8,1% w walucie lokalnej w porównaniu do pierwszego półrocza poprzedniego roku obrotowego.

Konsument_win: Jakich trendów na polskim rynku wina można spodziewać się w perspektywie najbliższych trzech lat?
Robert Ogór: Oczekujemy kontynuacji głównych sił prowzrostowych ze strony polskich konsumentów: z jednej strony dalszego przechodzenia konsumentów odkrywających wino w wyższych segmentach cenowych. Z drugiej strony dalszego popularyzowania się konsumpcji wina, co skutkuje pojawianiem się wina w nowych okazjach i okolicznościach w codziennej konsumpcji. Pracujemy nad tym, aby nasi akcjonariusze skorzystali z obu tych źródeł wzrostu.

Serwis ambra.com.pl korzysta z plików cookies (tzw. ciasteczka).

Więcej informacji o tym jakich cookies używamy, oraz jak nimi zarządzać, znajdziesz po kliknięciu w „więcej”. więcej