14 maja 2018

Konferencja online poświęcona omówieniu wyników finansowych za III kwartał roku obrotowego 2017/2018 r. odbyła się 14 maja 2018 r. na platformie StrefaInwestorów.pl.

Zapis czata znajduje się na stronie StrefaInwestorów.pl - AMBRA i poniżej:

Paweł: Czy spółka realizuje jakieś dodatkowe kroki oprócz zwiększania sprzedaży i zmniejszenia zadłużenia, które pozwolą zabezpieczyć Ambrę na wypadek zmiany koniektury/kryzysu ?
Piotr Kaźmierczak: Tak. Od lat pracujemy nad zwiększeniem efektywności. Oznacza to ciągłą pracę nad zwiększaniem kompetencji, usprawnianie procesów, coraz lepszą obsługę konsumenta i klienta. Taka droga prowadzi do umiarkowanej dynamiki kosztów, wolniejszej niż rosną przychody. Stąd też ostatnie wzrosty wyników spółki.

Bernard: Na co firma przeznaczyła zatrzymany w firmie zysk?
Piotr Kaźmierczak: Jak co roku Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy dokona podziału zysku. Polityka dywidendowa spółki pozostaje niezmieniona i zakłada stały wzrost dywidendy. Jednocześnie inwestujemy - przede wszystkim w zwiększenie jakości naszych produktów i rozwój sieci sklepów CENTRUM WINA.

Daniel: Dlaczego dywidenda nie jest uzależniona od procentu zysku? Przecież tak łatwiej można byłoby szacować jej wartość...
Piotr Kaźmierczak: Nasza propozycja dla akcjonariuszy to stabilnie rosnący zwrot z inwestycji. Nawet w takim okresie, w którym zysk nie rośnie. Chcemy uniknąć wahań dywidendy nawet w okresie dekoniunktury.

Daniel: Jak dużą sprzedaż ma Ambra za granicą w porównaniu do całości sprzedaży w spółce?
Robert Ogór: Sprzedaż poza granice jest przedstawiona w raporcie kwartalnym w nocie na temat segmentów operacyjnych (str. 25-26) - są to stosunkowo nieduże kwoty w porównaniu do całkowitej sprzedaży.

Gość: Czy spłata praktycznie całego zadłużenia oznacza szanse na wyższą dywidendę, czy może na jakąś ciekawą akwizycję, a może oszczędności? Nie spodziewam się konkretnej deklaracji, ale interesuje mnie na co Pan by chciał położyć nacisk w tak dobrej sytuacji spółki, bo - wiadomo - czasy się mogą zmienić.
Piotr Kaźmierczak: Jak już wspominaliśmy, chcemy zwiększać dywidendę i obecna sytuacja finansowa spółki temu sprzyja. Widzimy duże potencjały wzrostu organicznego takie jak np. rozwój nowych produktów. Nie oznacza to, że przekreślamy całkowicie możliwość akwizycji, ale nie stanowią one zasadniczego elementu naszej strategii, a raczej jej uzupełnienie.

Bernard: Jaki % zysku za ostatni rok trafi do akcjonariuszy jako dywidenda?
Piotr Kaźmierczak: Taką decyzję podejmie WZA. My jako zarząd możemy rekomendować wzrost dywidendy adekwatny do wzrostu wartości spółki.

Kandan: Jak zarząd szacuje szanse na utrzymanie się wzrostu dynamiki sprzedaży win i co temu sprzyja?
Robert Ogór: Widzimy utrzymujące się prowzrostowe czynniki dla konsumpcji wina w Polsce i oczekujemy, że dynamika rynku na poziomie 6-8% powinna utrzymać się w najbliższych miesiącach. Sprzyja temu ogólna koniunktura i wzrost konsumpcji zbudowany na rosnących dochodach. Pozytywnym efektem jest również przyspieszony rozwój miast średnich i mniejszych, co poszerza bazę średnio- i długoterminowo.

piotr: Dzień dobry, Gratuluję wyników, czy przewidujecie że Ambra zanotuje również zysk netto w ostatnim kwartale roku obrotowego?
Piotr Kaźmierczak: Wysoka sezonowość naszej działalności powodowała, że do niedawna całe drugie półrocze było na minusie. Ostatni kwartał był pierwszym w historii zyskownym trzecim kwartałem. Czwarty kwartał był na plusie już w ubiegłym roku. Chcielibyśmy ten trend podtrzymać.

Rafał Irzyński: Czy spółka odczuwa presję na wynagrodzenia większą, niż się wcześniej spodziewała?
Robert Ogór: Wyniki Grupy w pozycji koszty osobowe pokazują wysoka presję na wynagrodzenia, zarówno w Polsce jak i szczególnie w Rumunii. Oceniamy, że pozytywny rozwój przychodów pozwoli nam równoważyć w wyniku finansowym obciążenia płynące z rosnących oczekiwań płacowych rynku pracy.

Inwestor: Czy zauważają Państwo jakieś ruchy w akcjonariacie, w którym dużą część stanowią przecież fundusze?
Piotr Kaźmierczak: Nie mamy żadnych informacji o ruchach w akcjonariacie. Nasz inwestor strategiczny zapewnia nam od wielu lat stabilność akcjonariatu, podobnie jak wspomniane fundusze.

Bernard: Jaki rok do roku jest wzrost wynagrodzeń w firmie? Czy jest większy niż % wzrost zysku?
Piotr Kaźmierczak: Rok do roku koszty wynagrodzeń za pierwsze trzy kwartały wzrosły o 8,4%, a zysk netto akcjonariuszy jednostki dominującej o 36,7% .

Gość: Na ostatnim czacie wspomnieli panowie o wprowadzeniu do sprzedaży nowych win stołowych Czy już widać efekty ich sprzedaży? Czy będą nowe marki wprowadzane w tym roku?
Robert Ogór: Wina CIN&CIN oraz MichelAngelo znajdują się jeszcze w fazie budowy dystrybucji. Wskaźniki sprzedaży zwłaszcza win CIN&CIN są pozytywne. Aktualnie prowadzimy szeroką kampanię wprowadzającą dla nowej linii win FRESCO Frutti Frizzante. Są to lekko musujące wina w dwóch wariantach smakowych o obniżonej zawartości alkoholu oferowane również w małych pojemnościach 250 ml. Kampania FRESCO Frizzante jest obok Cydru Lubelskiego naszą główną aktywacją tegorocznego lata.

Sim: Skoro spółka ma dodatnie pozycję gotówkowe i optymistycznie patrząc worki z gotówką będą gromadzić się w skarbcu spółki, jaki mają Państwo, jako zarząd, plan na zagospodarowanie tych środków?
Piotr Kaźmierczak: Wzrost dywidendy i inwestycje. Nie wykluczamy również akwizycji. Chcemy jednak, żeby były to dobrze przygotowane projekty, prowadzące do istotnego wzrostu wartości spółki. Priorytetem jest więc odpowiednie dopasowanie inwestycji do strategii, a nie szybkie wydanie pieniędzy.

piotr: Stałe pytanie, czy planujecie jakieś przejęcia firm z branży?
Piotr Kaźmierczak: Patrz odpowiedź na poprzednie pytanie.

piotr: Czy nieruchomość w Rumunii została już całkowicie sprzedana czy jeszcze jakaś część pozostała do sprzedaży?
Piotr Kaźmierczak: Do sprzedaży pozostaje część nieruchomości (około 2/3 całości).

M: Jak sobie radzi Cydr Lubelski? Ta linia biznesowa jest rentowna?
Robert Ogór: Cydr Lubelski umocnił swoją pozycję lidera osiągając w ostatnim odczycie 60% udziału w rynku. Wzrost generowany jest głównie przez droższe specjalności takie jak Cydr Niefiltrowany, Perry czy Cydr Lodowy. Wpływa to korzystnie na rentowność marży. W bieżącym roku finansowym marka Cydr Lubelski wyjdzie na plus.

Michał Krajczewski: Skąd taka wysoka poprawa rentowności brutto ze sprzedaży w Polsce ? Czy istnieje ryzyko i w jakiej skali pogorszenia rentowności w kolejnych kwartałach w skutek osłabienia PLN do EUR? Jakie są źródła sukcesu sprzedażowego w Czechach i na Słowacji i czy tak wysoka dynamika może być utrzymana w kolejnych kwartałach ?
Piotr Kaźmierczak: Poprawa rentowności to z jednej strony zwiększenie udziału win premium i głównych marek. Mocny złoty również pomagał w ostatnim okresie. Osłabienie PLN do EUR może w krótszym okresie pogorszyć rentowność, natomiast w dłuższym okresie przełoży się to na ceny na całym rynku wina, w tym na nasze. W Czechach i na Słowacji wprowadziliśmy markę win musujących MUCHA SEKT, której sprzedaż dynamicznie rośnie. Jej wzrost w trzecim kwartale był rekordowy. Co naturalne wraz ze wzrostem udziałów rynkowych ta dynamika może spadać, aczkolwiek widzimy jeszcze duży potencjał wzrostu tej marki.

Bernard: jakie mocne alkohole z waszej oferty mają największą sprzedaż - oprócz Pliski? - czy w sprawozdaniu są takie informacje?
Robert Ogór: Nie wchodząc w szczegóły możemy poinformować, że obok marki PLISKA drugą co do wielkości sprzedaży marką w portfolio są wódki, a ostatnio też whisky J.A. Baczewski, których sprzedaż również w tym roku rośnie. Szeroką ofertę alkoholi, w tym ponad 100 gatunków whisky oferują sklepy CENTRUM WINA, gdzie segment alkoholi mocnych, który aktualnie rozszerzamy, rośnie szybciej niż wina.

Olo: Czy wg. Państwa aktualna wycena spółki określa was jako spółka tania lub droga ?
Piotr Kaźmierczak: Wskaźnik Cena/Zysk dla Ambry to obecnie 13,8. Jest to powyżej średniej dla branży, natomiast biorąc pod uwagę dobre perspektywy spółki uważamy, że nadal jest pole do wzrostu kursu.

Sim: Jakie dostrzegają Państwo największe zagrożenia dla spółki?
Piotr Kaźmierczak: Nie widzimy na horyzoncie bezpośrednich zagrożeń dla spółki. Oczywiście nie oznacza to, że jesteśmy całkowicie odporni na pogorszenie koniunktury. Jesteśmy jednak przekonani, że zarówno wysoka jakość naszych produktów, jak i renoma marek plasują nas w gronie spółek zarówno na dobre jak i złe czasy.

Bernard: Co myślicie o rynkach bułgarskim, serbskim, - cała dawna Jugosławia, słowackim itp...- czy rynek rumuński jest wyjątkowy, że nam nim jesteście - na jakim rynku zagranicznym oprócz Rumunii widzicie swoją szansę...
Robert Ogór: Osiągnięcie znaczącej pozycji, a przede wszystkim kompetentnej i efektywnej operacji na każdym z naszych 3 rynków zagranicznych wymagało ponad 10 lat pracy. Po zbudowaniu działającej rentownej operacji otwierają się przed nami na tych rynkach dobre perspektywy rozwoju zarówno organicznego jak również potencjalnie przez akwizycje. Nasze udziały w poszczególnych kategoriach są tam nadal niższe niż w Polsce. Te rynki są dla nas zatem priorytetowe i tam będziemy koncentrować nasze działania rozwojowe.

Bernard: Wujek dobra rada - zacznijcie sprzedawać jeden rodzaj cydru - nazwijcie go "cydr szampański" w butelkach takich samych jak wina musujące (szampany, prosecco, cava) - czy myśleliście, żeby zrobić taki sam cydr zero alkoholu dla dzieci? no chyba ze macie w ofercie takie wina bezalkoholowe dla dzieci piccolino --- niekoniecznie z jabłek. Czy pojawiliście się na święcie piwa w Krasnymstawie? W ostatni weekend sierpnia są dni wina w Krośnie - coroczna impreza - może tam zrobicie swoje stoisko?
Robert Ogór: Dziękujemy za bogate źródła inspiracji.

a5z: Dlaczego spółka nie wchodzi w dystrybucje win węgierskich, francuskich, włoskich czy hiszpańskich?
Piotr Kaźmierczak: W segmencie premium mamy wina z tych krajów w sieci sprzedaży CENTRUM WINA. Sklepy spożywcze zaopatruje w wina z tych krajów nasza spółka TIM S.A.

Rafał Irzyński: Czy jest możliwość i sens upublicznienia Centrum Wina np. w celu pozyskania środków na szybszy rozwój lub akwizycje?
Piotr Kaźmierczak: Nie ma takiej potrzeby. Nasza pozycja finansowa w zupełności wystarcza do rozwoju CENTRUM WINA - zarówno sieci sklepów winiarskich jak i w sprzedaży do gastronomii.

Bernard: Ile macie akcji w spółce TIM S.A.?
Piotr Kaźmierczak: AMBRA S.A. ma 51% akcji w TIM S.A.

Rafał Irzyński: Jakie jest planowane tempo rozwoju sieci sklepów Centrum Wina?
Robert Ogór: W tym roku otworzymy 3-5 nowych sklepów. Większa niż w latach ubiegłych liczba otwarć wynika z rosnącego potencjału popytu oraz wypełnianiu luk istniejących nadal nawet w dużych miastach. Źródłem wzrostu sprzedaży oprócz nowych lokalizacji będzie w najbliższych latach również wykorzystanie potencjału zakupowego stworzonej przez nas społeczności programu Kocham Wino. Nie tylko uzupełnienie oferty o duży wybór mocnych alkoholi, ale również zacieśnienie relacji z ponad stutrzydziestotysięczną rzeszą naszych Klubowiczów będzie priorytetowym celem naszych działań rozwojowych.

Bernard: AMBRA dzisiaj już plus 8% na GPW - dzisiaj.
Piotr Kaźmierczak: Wzrost kursu cieszy. Co najważniejsze kurs rośnie w parze ze wzrostem wyników.

Gość: Czy któreś z zapowiadanych zmian w prawie mogą mieć istotny wpływ na waszą działalność?
Piotr Kaźmierczak: Nie sądzimy, ażeby np. ograniczenia handlu alkoholem mogły istotnie wpłynąć na naszą działalność. Nie prowadzimy sklepów nocnych, a nasze produkty nie należą do tzw. alkoholi pierwszej potrzeby.

Gość: Dzień dobry. Obserwując dynamiczne rozszerzanie asortymentu whisky w Państwa sieci Centrum Wina, zapytam - czy i kiedy pojawią się sklepy dedykowane jedynie alkoholom mocnym?
Robert Ogór: Pracujemy obecnie nad marką handlową, która będzie pełnić wobec konsumentów alkoholi rolę analogiczną jak CENTRUM WINA dla miłośników dobrych win. Ten projekt będzie realizowany w ramach wspólnej powierzchni sklepowej. Nie planujemy prowadzenia odrębnych sklepów sprzedaży mocnych alkoholi premium.

Gutek: Podobno rząd "majstruje" coś przy winach. Producent będzie musiał podawać dokładny skład, ostrzeżenia dla kobiet w ciąży itp. Jak się Panowie do tego odniosą?
Piotr Kaźmierczak: Należy pamiętać, że wina gronowe są bardzo restrykcyjnie zdefiniowane w UE. Zarówno jeżeli chodzi o skład jak i procesy produkcji. Dobre wina nie mają się więc czego obawiać.

Jan: Jak odbierana jest whisky Baczewski przez rynek? Czy Polacy doceniają takie alkohole? Czy to, że jest to marka kojarzona z Polską jest przeszkodą - bo chyba co jak co, ale Polska to raczej piwa.
Robert Ogór: Jesteśmy zaskoczeni pozytywnym odbiorem whisky Baczewski przez polskich konsumentów. Obawialiśmy się bariery wynikającej z "polskości" naszej propozycji. Tymczasem whisky Baczewski wywołuje raczej zainteresowanie niż odrzucenie nawet wśród stałych konsumentów kategorii. Konsument polski przywykł już do różnych źródeł geograficznych tego trunku. Ceni marki jak Jack Daniels, Jim Beam, słyszał nawet o dobrej whisky z Japonii - jego świat whisky jest szerszy niż nieraz myślimy.

Bernard: Na czym spółka zarabia najwięcej? cydr, wina, mocne alkohole - jak to wygląda procentowo - jaką cześć zysku osiągacie na poszczególnych kategoriach,,, jak to wygląda jeśli chodzi o wielkość sprzedaży
Piotr Kaźmierczak: Najwięcej w naszej sprzedaży ważą wina stołowe (ok. 46%) i musujące (ok. 19%). Rozwijamy jednak również rentowne alkohole mocne jak np. brandy, czy premium whisky lub wódki czy cydr. Staramy się tak zarządzać portfelem naszych produktów, żeby zmiany w strukturze sprzedaży poszczególnych kategorii nie wpływały na rentowność spółki.

Gość: Czy w Ambrze rozważa się produkcję piw kraftowych?
Piotr Kaźmierczak: Nie zamierzamy produkować ani sprzedawać piw.

Bernard: Jeszcze nie widziałem w sklepie Cydru Lodowego. Wszystkie inne są, a Lodowego jeszcze nigdy nie widziałem... np. Stokrotka, Auchan Felicity Lublin...
Robert Ogór: Cydr Lodowy jest pewnym specjałem, którego produkcja nie jest łatwa i nigdy nie osiągnie masowej skali, dlatego obecnie z uwagi na ograniczoną ilość sprzedajemy ten produkt głównie w sklepach CENTRUM WINA, hipermarketach oraz wybranych supermarketach.

Spragniony: Co jest najmocniejszą propozycją AMBRA na sezon letni?
Piotr Kaźmierczak: BACZEWSKI WHISKY - 43% alc. vol.

Fan cydru: Czy planujecie wprowadzenie nowych jednoodmianowych cydrów?
Piotr Kaźmierczak: W tym roku hitem będzie CYDR LUBELSKI NIEFILTROWANY.

Potencjalny inwestor: Jak zmienia się rynek win powyżej 20 zł? Czego oczekują klienci od sklepów specjalistycznych?
Robert Ogór: Segment win powyżej 20 zł rośnie szybciej niż średnia rynku. Potrzeba sklepu specjalistycznego pojawia się w kategorii dóbr konsumpcyjnych cechujących się różnorodnością i pewnym złożonym, nieraz trudnym dla konsumenta bogactwem. W szczególności sektor sklepów specjalistycznych ma sens w kategorii, która przyciąga konsumenta do sfery premium. Wszystkie te cechy posiada wino. Dlatego rynek fine wines oraz sklepów specjalistycznych jest na świecie istotnym kanałem dystrybucji i potencjalnie rentownym biznesem.

Bernard: Rozumiem, że Baczewski Whisky i Cydr Lodowy są do kupienia w Centrum Wina? - zrobię degustacje.
Piotr Kaźmierczak: Tak jest - serdecznie zapraszamy.

Marketingowiec: Czy AMBRA w sezonie letnim planuje kampanię telewizyjną?
Robert Ogór: W tym sezonie koncentrujemy się na działaniach promocyjnych, aktywacjach konsumenckich w Internecie, odbędzie się po raz kolejny trasa koncertowa Cydr Lubelski Spragnieni Lata z finałem na corocznym Lubelskim Święcie Cydru i oczywiście nie zabraknie aktywności i aktywacji w punktach sprzedaży.

piotr: co myślicie o rynku napojów energetycznych, czy nie warto wypuścić jakiejś swojej marki?
Robert Ogór: Wszystkie nasze napoje są bardzo energetyczne :-)

Maciej Dzwonnik: Czy rozważacie Państwo wejście w nowe segmenty rynku jak np. piwa, likiery itp.?
Robert Ogór: Nie planujemy rozwoju w rynku piwa. Znaczące udziały w rynku likierów osiągnęliśmy na rynku rumuńskim. Na rynku polskim ofertę likierów - w tym bardzo popularny Baczewski Ovovit - prowadzimy głównie w sklepach CENTRUM WINA.

Gość: Ile w Polsce jest sklepów Centrum Wina?
Robert Ogór: W tej chwili 26.

Bernard: Jak oceniacie sprzedaż win przez sprzedawców typu Marek Kondrat, Wina Konesera, Dom Wina... itp. czy oni zwiększają swoją sprzedaż ... czy zamierzacie z nimi współpracować?
Robert Ogór: Rynek wina żyje z różnorodności, wzbogacają go pasjonaci, czyli konkurencja ożywia interes.

Victor: Czy jest szansa, że wprowadzicie do oferty więcej win z Priorat?
Robert Ogór: Wina z tego regionu poszerzyły naszą ofertę win hiszpańskich w sklepach CENTRUM WINA w ostatnim roku. Gratulujemy dobrego gustu!

Gość: W ilu miastach można już znaleźć sklepy CENTRUM WINA? Wspomniane 4-5 sklepów w tym roku będą otwierane w "nowych" miastach czy raczej zwiększana ilość w dotychczasowych?
Piotr Kaźmierczak: Nowe sklepy będą otwierane zarówno w nowych, jak i dotychczasowych miastach. Obecnie jest to 11 miast.

Bernard: Skąd w opisie wielu waszych produktów pojawia się Austria? Np. POJEMNOŚĆ 0,7 L KRAJ AUSTRIA ALKOHOL 43% RODZAJ WHISK(E)Y BLENDED WHISK(E)Y.
Robert Ogór: Oprócz win austriackich Austria pojawia się na etykietach marki Baczewski. Ta legendarna marka wytwarzana była przez rodzinne imperium Baczewskich do roku 1939 w pięciu destylarniach Europy Środkowo-Wschodniej. Obok macierzystego zakładu we Lwowie założonego w 1782 r. w kolejnych dziesięcioleciach powstały zakłady w Bielsku-Białej, Krnovie (dziś Czechy), Arad (dziś Rumunia) i oczywiście w Wiedniu, gdyż Baczewski był jedyną polską marką posiadającą status cesarskiego dostawcy Habsburgów. Po II wojnie światowej i zapadnięciu żelaznej kurtyny zakład w Wiedniu został ostatnim ocalałym miejscem, gdzie podjęta została ponownie produkcja naszej legendarnej marki; najpierw na potrzeby przedwojennych rynków eksportowych USA, Australii itd., a od siedmiu lat również na potrzeby naszego polskiego rynku.

StarKnight: Bardzo smaczny był limitowany cydr z młodych jabłek, który miałem przyjemność spróbować na Street Food Festival w Warszawie. Czy zamierzacie wprowadzić go do stałej sprzedaży?
Robert Ogór: Nam też Młody Cydr Lubelski bardzo smakował. Pewną ilość wypuścimy oczywiście również po tegorocznych zbiorach. Z definicji jednak jest to świeży cydr nie do końca sfermentowany, a jego ilość i dostępność ograniczona. Taki jego urok.

Marketingowiec: Zbliża się Mundial. Czy w ofercie AMBRA jest propozycja dla kibiców?
Robert Ogór: Mundial jak każde wielkie wydarzenie sportowe gromadzi przed telewizorami nie tylko męskich kibiców, ale całe rodziny będąc też okazją do imprezowania. Poza tym sukces wymaga szampana! Dlatego w tym roku po raz kolejny ruszamy z marką DORATO do akcji "SZYKUJ KORKI". Nie jest sprawa Mundialu dla nas kwestią być albo nie być jak pewnie dla branży piwnej, ale wystrzelić z korka chyba można.

Serwis ambra.com.pl korzysta z plików cookies (tzw. ciasteczka).

Więcej informacji o tym jakich cookies używamy, oraz jak nimi zarządzać, znajdziesz po kliknięciu w „więcej”. więcej