13 maja 2015

Konferencja online poświęcona omówieniu wyników finansowych za III kwartał 2014/2015 r. odbyła się 12 maja 2015 r. na platformie Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych.


Na pytania internautów odpowiadali Robert Ogór - Prezes Zarządu i Piotr Kaźmierczak - Wiceprezes Zarządu Grupy AMBRA. Zapraszamy do lektury pełnego zapisu konferencji.


piotr: Czy w kolejnym raporcie kwartalnym zamykającym rok obrotowy 14/15 akcjonariuszy znów czeka niemiła niespodzianka w postaci dużo większej straty spowodowanej czynnikami jednorazowymi lub jakimikolwiek innymi?

Zarząd Grupy AMBRA: Oczekujemy poprawy wyniku w IV kwartale w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego.


Wine: Firma koncentruje się na Cydrze. A jakie ma plany wobec rozwoju 3 głównych marek win spokojnych Fresco, El Sol i Sutter Home? Czy pojawią się również z Biedronce?

Zarząd Grupy AMBRA: Nasze 3 główne marki win spokojnych mają nadal duże potencjały wzrostu. Współpraca z sieciami dyskontowymi pozostanie uzupełniającym segmentem naszej działalności, do którego podchodzimy selektywnie przez pryzmat rentownych przychodów i polityk.


Andrzej: Co złożyło się na tak wysokie przepływy z działalności operacyjnej?

Zarząd Grupy AMBRA: Mocno zmniejszyliśmy zapasy, w szczególności alkoholi mocnych. Dobrze również ściągaliśmy należności z II kwartału. Dodatkowo w II kwartale sprzedaliśmy część nieruchomości w Rumunii i Czechach.


Barbara: Jak wygląda poziom zapasów, czy ma tendencję spadkową czy rosnącą ?

Zarząd Grupy AMBRA: Zapasy osiągnęły niski poziom powinny utrzymywać się na niskim poziomie, z sezonowym wzrostem przed okresem świąteczno-noworocznym.


Henio: Ostatnio kurs mocno spadł po informacji o sprzedaży znacznego pakietu akcji, kto za tym stoi ?

Zarząd Grupy AMBRA: Nie mamy informacji o tym kto sprzedaje nasze akcje, poza tymi o których informujemy zgodnie z naszymi obowiązkami informacyjnymi.


Barbara: W jaki sposób spółka ma zamiar pokryć „lukę”, która powstała po zakończeniu współpracy z Biedronką?

Zarząd Grupy AMBRA: Brak stałego listingu CinCin w bieżącym roku nie oznacza braku współpracy. Od lat okresowo dostarczamy do Biedronki Dorato oraz markę własną napojów musujących dla dzieci w okresie świątecznym oraz prowadzimy akcję okresowe dla naszych pozostałych marek. W ostatnim czasie były to promocje wódki Baczewski oraz aktualnie specjalna edycja Cydru Lubelskiego. Kolejne akcje przed nami.


bankier.pl: Ile wyniosły przyspieszone wydatki na wsparcie marketingowe Cydru Lubelskiego? Czy były spowodowane te koszty, że nazwane zostały przyspieszonymi?

Zarząd Grupy AMBRA: Przyspieszone wydatki wyniosły 1,5 mln zł. Oznacza to, że o tyle więcej niż w ubiegłym roku wydaliśmy w III kwartale.


Zdzisław: Po trzech kwartałach obrotowych spółka wypracowała niemal identyczny wynik netto jak rok temu. Jakich wyników rocznych spodziewają się Panowie?

Zarząd Grupy AMBRA: Po trzech kwartałach wynik netto jest zbliżony. Natomiast w IV kwartale ub. roku mieliśmy jednorazowe obniżenie kosztu podatku dochodowego na ok. 10 mln zł. Po wyłączeniu wpływu tego zdarzenia oczekujemy poprawy rocznego wyniku netto.


Korfanty: Jak wygląda dalej rozwój Cydru Lubelskiego, cały czas notowane są wzrosty?

Zarząd Grupy AMBRA: Sprzedaż Cydru Lubelskiego rośnie nadal dynamicznie. Utrzymujemy ponad 50% udział w rosnącym nowym rynku. Wprowadziliśmy Cydr Lubelski w puszce 500 ml z zamiarem rozszerzenia oferty i zagospodarowania dużego obszaru okazji zakupowych i konsumpcyjnych obsługiwanych dotąd przez marki piwa.


Zdzisław: Jaka będzie dywidenda? Dziękuje i pozdrawiam!

Zarząd Grupy AMBRA: Zarząd będzie proponował zwiększenie kwoty dywidendy do wypłaty. (w ubiegłym roku było to 0,45 zł na akcję)


akcjonariusz: Jak poszła sprzedaż w ostatnim kwartale ?

Zarząd Grupy AMBRA: Jesteśmy jeszcze przed półmetkiem kwartału, więc za wcześnie, żeby odpowiedzieć na to pytanie. Oczekujemy, że wzrostowa tendencja z III kwartału zostanie utrzymana.


Damian: Kiedy nastąpiło przejęcie kontroli nad spółką Winezja?

Zarząd Grupy AMBRA: W marcu 2015 r. przejęliśmy kontrolę nad Winezją.


Olek: Czy dalej jest widoczny wzrost członków w programie Kocham Wino?

Zarząd Grupy AMBRA: Liczba uczestników naszego programu Kocham Wino, czyli lojalnych zarejestrowanych klientów naszych sklepów winiarskich nadal dynamicznie rośnie i przekroczyła próg 45 tys. Już prawie 50% comiesięcznej sprzedaży naszych sklepów przypada na klientów Kocham Wino stanowiących kapitał trwałej sprzedaży również w przyszłości.


Fenix: Czy klienci płacą za towar w odpowiednim czasie? Podczas poprzedniego czata Zarząd informował o problemach z pewnymi kontrahentami?

Zarząd Grupy AMBRA: Opóźnione płatności są częste, zwłaszcza po zakończeniu II kwartału obrotowego. Udało nam się jednak bardzo dobrze ściągnąć należności i nie występują istotne trudności. Widać to również w bilansie (niskie zadłużenie i dobra rotacja należności).


Karol P.: Czy różnice kursowe miały w ostatnim kwartale wpływ na wynik?

Zarząd Grupy AMBRA: Różnice kursowe miały niewielki wpływ na wynik finansowy.


bankier.pl: Czy koszty na marketing przekładają się w rozpoznawalności marki Cydr Lubelski?

Zarząd Grupy AMBRA: Marka Cydr Lubelski w rekordowo krótkim czasie osiągnęła nadzwyczajnie wysokie wskaźniki rozpoznawalności, ale przede wszystkim lojalizacji konsumentów. Wysoki odsetek klientów, którzy po pierwszym zakupie pozostają przy marce jest najważniejszym kapitałem jej dalszego rozwoju. Nadal istnieje duży potencjał konsumentów, którzy dotąd nie spróbowali Cydru. Ponadto rosnąć będzie zarówno częstotliwość zakupów, jak i wielkość jednostkowego zakupu. Wsparcie udzielane marce przez nasze inwestycje przekłada się jak dotąd bardzo dobrze na jej potencjał rozwoju, dlatego mając na uwadze ten potencjał i rosnący rynek nie ograniczamy inwestycji, które z pewnością się zwrócą i już dzisiaj budują fundamentalną wartość Spółki.


kominek: Jak wygląda procentowy udział w sprzedaży Cydru Lubelskiego względem win?

Zarząd Grupy AMBRA: Za bieżący rok obrotowy prognozujemy udział Cydru Lubelskiego w przychodach netto Grupy na poziomie ok. 5%.


prezes_KA: Jak wygląda eksport, nadal notuje spadki?

Zarząd Grupy AMBRA: Udział eksportu w przychodach netto Grupy nie przekracza 2%. Z uwagi na trudności z obsługą rynku rosyjskiego eksport nasz notuje również w tym roku spadki.


awgust: Czy najbliższe kwartały dają szanse na wyciągnięcie wyniku w górę względem poprzedniego okresu rozrachunkowego ?

Zarząd Grupy AMBRA: Jak już pisaliśmy, po wyłączeniu jednorazowych zysków z ub. r. czwarty kwartał powinien być lepszy niż rok wcześniej.


popek: Czy odnotowana został redukcja długu netto spółki ?

Zarząd Grupy AMBRA: Oczywiście. Dług netto spadł o 47% r/r. Wskaźnik dług/EBITDA wynosi 1,1.


piotr: Kiedy Ambra zacznie zarabiać na Cydrze?

Zarząd Grupy AMBRA: Oczekujemy, że w przyszłym roku obrotowym Cydr Lubelski zacznie zarabiać.


obserwator: Jaki poziom w strukturze przychodów powinny mieć docelowo sklepy Centrum Wina?

Zarząd Grupy AMBRA: Aktualnie udział sklepów Centrum Wina w przychodach Grupy wynosi ok. 6%. Oczekujemy dwucyfrowych wzrostów sprzedaży w tym segmencie. Udział docelowy jest niepewny z uwagi na dynamiczny wzrost Cydru.


kondek: Ile butelek cydru sprzedaliście w 2014 roku (kalendarzowym)? Na ile szacujecie łączną sprzedaż?

Zarząd Grupy AMBRA: W roku kalendarzowym 2014 sprzedaliśmy blisko 5 mln litrów Cydru Lubelskiego. Oczekujemy w bieżącym roku znaczącego wzrostu sprzedaży.


alibi: W jaki sposób spółka pracuje nad poprawą osiąganych marż?

Zarząd Grupy AMBRA: Koncentrujemy się na rozwoju marek, które w długim terminie zapewniają maksymalizację marż i cash flow.


ferdynand: W komunikacie prasowym do wyników pojawia się informacja o sprzedaży nieoperacyjnych aktywów. Co to za aktywa? Jaka kwota została uzyskana z ich sprzedaży? Czy cała została wykorzystana do zmniejszenia zadłużenia?

Zarząd Grupy AMBRA: Sprzedane aktywa to nieruchomości w Rumunii i w Czechach. Wpływy (w wysokości ok. 17 mln zł przed podatkiem dochodowym) w całości zmniejszyły zadłużenie.


kuzyn: Na jakie dodatkowe korzyści liczy spółka po przejęciu Winezja? Pojawi się tu synergia?

Zarząd Grupy AMBRA: Połączenie korzyści oferowanych naszym klientom, zwiększenie wygody i dostępu do pełnej oferty stworzy jedyny tego rodzaju portal i miejsce spotkań miłośników wina w Polsce. To powinno przełożyć się na dalszy wzrost lojalności oraz rekrutację nowych klientów, w efekcie wzrost sprzedaży i udziałów w rynku. Pozwoli nam to również rozwijać sprzedaż bez konieczności ekspansji siec sklepów.


utyk: Jakieś inwestycje są planowane w tym roku?

Zarząd Grupy AMBRA: W tym roku głównie inwestujemy w odnowienie majątku produkcyjnego i zwiększenie produkcji cydru.


acenta: Ile obecnie działa sklepów Centrum Wina?

Zarząd Grupy AMBRA: 25


Asus: Czy Państwo konsolidują wyniki wypracowane przez ZAREA SA ? Jaki wpływ na wyniki ma ta spółka?

Zarząd Grupy AMBRA: Konsolidujemy wyniki ZAREA S.A. W bieżącym roku spółka ta wypracuje około 38 mln zł przychodów netto i blisko 2 mln zł zysku przed udziałami mniejszości.


Anna: Cydr Cydrem, ale oprócz Cydru jakie inne produkty odnotowują wzrost sprzedaży?

Zarząd Grupy AMBRA: Między innymi wino Fresco, brandy Pliska i Słoneczny Brzeg (zostaliśmy liderem ilościowym rynku brandy), wódka Baczewski.


melchior: Czy za obecny rok obrotowy zamierzeniem spółki będzie wypłata wyższej dywidendy niż rok temu? Jak dotąd kwotowo dywidenda rosła.

Zarząd Grupy AMBRA: Zarząd zaproponuje wzrost dywidendy.


Winemaker: Czy powstaną nowe sklepy Centrum Wina?

Zarząd Grupy AMBRA: Średnioterminowo planujemy 1-2 otwarć rocznie. Strategia wzrostu oparta jest na rosnącej sprzedaży z istniejących lokalizacji.


oligarcha: Jakie jest średnie oprocentowanie kredytów ? Czy jest w tym obszarze przestrzeń do oszczędności ?

Zarząd Grupy AMBRA: Średnie oprocentowanie jest na niskim poziomie w porównaniu do poziomów rynkowych, które są już tak niskie jak np. w roku 2007. Trudno tu liczyć na istotne oszczędności z tytułu niższych marż. Natomiast nadal będą spadać koszty odsetkowe ze względu na niskie zadłużenie.


marcopologne@gmail.com: Czy w kolejnych kwartałach portfolio dystrybuowanych produktów może się powiększyć o nowe marki? Czy planowane jest wejście w nowe segmenty napojów alkoholowych? Jeśli tak, jaki to może mieć wpływ na przychody/wyniki spółki?

Zarząd Grupy AMBRA: W bieżącym roku nie planujemy wprowadzania nowych marek. Będziemy koncentrować się na wykorzystaniu potencjału wzrostu oraz poprawy efektywności z istniejącego portfela biznesowego.


utyk: Na jakim poziomie kształtuje się wskaźnik długu netto do EBITDA? Chyba spadł już poniżej 1. Na jakim poziomie spółka zamierza utrzymać wskaźnik?

Zarząd Grupy AMBRA: Wskaźnik wynosi 1,1. Zarząd uznaje wskaźnik między 1 a 2 za optymalny w średnim terminie.


analizator: Czy koszty ogólnego zarządu będą się zwiększać ?

Zarząd Grupy AMBRA: Planujemy stabilizację kosztów operacyjnych w najbliższym roku obrotowym.


piotr: co z exportem cydru do Niemiec i W Brytanii?

Zarząd Grupy AMBRA: Projekty wejścia na te rynki są w przygotowaniu.


miłek: Jakie są przewidywania odnośnie branży?

Jeremy: Jak oceniają Państwo perspektywy rozwoju rynku wina w najbliższym czasie?

Zarząd Grupy AMBRA: Rynek wina będzie średnioterminowo rósł w skali ok. 5% rocznie. Oczekujemy spadku udziału sieci dyskontowych w dynamice wzrostu, w szczególności na korzyść mniejszych sklepów. Potencjał do zagospodarowania widzimy również w zmieniających sie potrzebach konsumentów napojów niskoalkoholowych, zwłaszcza piw, poszukujących autentycznych alternatyw. Rynek wydatków alkoholowych będzie więc nadal nacechowany dużą zmiennością, a główne trendy zachowań konsumenckich powinny wspierać pozycję rynkową naszej Grupy.


yoko: W jakich obszarach jest przestrzeń do obniżania kosztów i podwyższania wyniku netto?

Zarząd Grupy AMBRA: Będziemy optymalizować kapitał pracujący, koszty zakupu, koszty logistyczne, zwiększać przychody w przeliczeniu na pracownika.


Edek: Skąd będą pochodzić środki na dalsze inwestycje spółki? Zadłużenie netto jest na rekordowo niskim poziomie. Czy w takim spółka rozważa finansowanie kapitałem obcym?

Zarząd Grupy AMBRA: Dalsze inwestycje na zbliżonym do obecnego poziomie będą w miarę możliwości finansowane kapitałem własnym. Gdyby pojawiła się potrzeba większych inwestycji oczywiście spółka rozważy finansowanie kapitałem obcym. Priorytetem jest utrzymanie dobrej rentowności dywidendy.


Jeremy: W jakich okresach cydr sprzedaje się najlepiej?

Zarząd Grupy AMBRA: Lato, czyli czerwiec, lipiec, sierpień.


Winemaker: Jaka jest główna przewaga rynkowa Cydru Lubelskiego, która zdecyduje o jego sukcesie w długoterminowej perspektywie?

Zarząd Grupy AMBRA: Jako jedyny cydr w powszechnej sprzedaży Cydr Lubelski wytwarzany jest ze świeżo tłoczonych soków jabłkowych. W porównaniu do cydrów produkowanych z koncentratów ta naturalna metoda produkcji odróżnia Cydr Lubelski pod względem smaku, aromatu oraz wartości zdrowotnych. Różnica ta jest zauważalna dla konsumentów, co potwierdzają nasze badania rynkowe. Walory produktu wynikające z naturalnej metody i jego wytworzenia są największą przewagą naszej marki również wobec strategii przyjętej przez browary wprowadzające piwne cydry przemysłowe dużo tańsze w produkcji. Naturalny cydr polski, jakim jest Cydr Lubelski najsilniej generuje wotum zaufania konsumenta.


remedis: Przychody w samym III kwartale wzrosły zaledwie o 2,6%. Skąd tak mały przyrost? Można było chyba oczekiwać większego, chociażby ze względu na stale rosnącą popularność i zwiększającą się sprzedaż cydru.

Zarząd Grupy AMBRA: Udział cydru w III kwartale nie jest na tyle wysoki, żeby znacząco wpłynąć na dynamikę sprzedaży. Poza cydrem przychody były stabilne.


Karol P.: Ilokrotnie po trzech kwartałach obrotowych zwiększyła się sprzedaż cydru w porównaniu do całego poprzedniego roku obrotowego?

Zarząd Grupy AMBRA: Sprzedaż CYDRU LUBELSKIEGO wzrosła ponad trzykrotnie w tym okresie.


Henio: Kiedy wprowadziliście cydr w puszkach? Czy dobrze się sprzedaje w takiej formie?

Zarząd Grupy AMBRA: Cydr Lubelski w puszkach pojawił się na półkach kilka tygodni temu. Dzisiaj jest jeszcze za wcześnie na ocenę wyników sprzedaży.


piotr: czy spółka ma jeszcze do zbycia jakieś nieruchomości?

Zarząd Grupy AMBRA: Tak. W Rumunii posiadamy działkę na sprzedaż.


Andrzej Duda: Czy rynki zagraniczne wspierają wyniki pod względem zysku ?

Zarząd Grupy AMBRA: Tak. Rynki zagraniczne pozytywnie dokładają się do wyniku Grupy AMBRA.


Andrzej_h: Czy będzie w najbliższym czasie organizowana wideokonferencja ?

Zarząd Grupy AMBRA: Prawdopodobnie będziemy organizować taką wideokonferencję po wynikach rocznych. Zapraszamy również na konferencję WallStreet dla inwestorów indywidualnych w Karpaczu, gdzie obecny będzie Zarząd Grupy AMBRA.


Olek: Czy strategia rozwoju w ostatnim czasie nie uległa zmianie ?

Zarząd Grupy AMBRA: Strategia rozwoju została uzupełniona o rozwój w nowej kategorii cydru, która ma szansę stać się drugą filarem wartości spółki.


Dario: Słabsze wyniki spółki były tłumaczone między innymi sezonowością. Ale rok temu ten czynnik też się pojawił. Pytanie jest, czy Państwa zdaniem sezonowość w tym roku była mocniej odczuwalna?

Zarząd Grupy AMBRA: Sezonowość dotyczyła głównie kosztów (marketing, zmiana stanu zapasów). Nie było istotnego sezonowego odchylenia na poziomie przychodów.


sandacej: Cydr jest hitem już od dłuższego czasu. Inwestycje w markę będą powoli wygaszane. W co w przyszłości będzie inwestować spółka? Jakie są plany na 2015 rok, czy kolejny rok obrotowy dla spółki?

Zarząd Grupy AMBRA: Strategią naszej Spółki jest zbudowanie pozycji kompletnego i długoterminowego lidera rynku cydru, którego sprzedaż w Polsce może w perspektywie kilku lat przekroczyć nawet 100 mln litrów - tj. więcej niż cały rynek wina. Dotychczasowe działania w realizacji tej strategii są zatem dla naszej Grupy początkiem drogi. W przyszłym roku dzięki sukcesom Cydru Lubelskiego chcemy osiągnąć próg rentowności. Nie oznacza to jednak końca strategicznej ścieżki rozwoju ani wygaszania inwestycji. Będziemy wprowadzać nowe odmiany cydru i rozwijać produkcję i dystrybucję. Będziemy podążać za silnym trendem wzrostu i kreować ten nowy rynek. Nie zamierzamy odpuścić otrzymanej szansy powiększenia długoterminowej wartości spółki.


inwestor: Jakie są perspektywy wzrostu dla rynku e-commerce w Państwa segmencie?

Zarząd Grupy AMBRA: Zakupy artykułów spożywczych w Internecie stanowią na rynkach europejskich ok. 2-4% wartości rynków spożywczych. W Polsce udział ten jest nadal na poziomie ok. 0,5%. Jednocześnie Polska jest obecnie najszybciej rosnącym rynkiem e-commerce w Europie. Chcemy wykorzystać bezsprzecznie wzrostowe perspektywy tego rynku dla naszego biznesu.


Czat został zorganizowany na platformie Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych.


Serwis ambra.com.pl korzysta z plików cookies (tzw. ciasteczka).

Więcej informacji o tym jakich cookies używamy, oraz jak nimi zarządzać, znajdziesz po kliknięciu w „więcej”. więcej