24 lutego 2016

Na pytania internautów odpowiadali Robert Ogór, Prezes Zarządu i Piotr Kaźmierczak, Wiceprezes Zarządu.

Zapraszamy do lektury pełnego zapisu konferencji.

ePortfel: Wino w Polsce: wygląda na to że wzrosty w Ambrze są mocno poniżej wzrostu całego rynku win. Zacytuję coś co usłyszałem od osoby zainteresowanej branżą na temat Centrum Wina i HoReCa: \"Te same etykiety od lat, nuda, przewidywalność i wysokie marże. Oferta Centrum Wina była dobra 10 lat temu. Teraz jest 20-30 importerów ze znacznie ciekawszym asortymentem. Zdobywają knajpę za knajpą.\". Co sądzicie o tej opinii, czy w Centrum Wina nie brakuje kreatywności, innowacyjności w ofercie?
Zarząd Grupy AMBRA: Centrum Wina rośnie zdecydowanie powyżej rynku, jest zdecydowanym liderem i zdobywa cały czas nowych klientów. Ten rok był najlepszy pod względem wzrostu dla Centrum Wina od lat. Rosnie także stale liczba uczestników programu Kocham Wino. Zapraszamy do naszych sklepów i na www.winezja.pl.

fan wina: W jakim tempie rośnie liczba uczestników programu Kocham Wino?
Zarząd Grupy AMBRA: Obecnie liczba uczestników programu Kocham Wino przekroczyła 75 tysięcy i nadal dynamicznie rośnie.

pitu: Czy spółka zamierza zmieniać liczbę sklepów pod marką Centrum Wina, bądź optymalizować obecne sklepy?
Zarząd Grupy AMBRA: Będą otwierane pojedyncze sklepy w atrakcyjnych lokalizacjach w tempie dostosowanym do potencjału zakupowego konsumentów.

Jarni: Panie Prezesie, rewelacji nie ma. Cydr, który miał być kołem zamachowym wzrostu, stanął. Pytanie, czy mamy do czynienia z rewolucją cydrową czy może to była jednoroczna fanaberia?
Zarząd Grupy AMBRA: Jesteśmy przekonani, że cydr w Polsce ma bardzo dobrą przyszłość. Pomimo spowolnienia w ostatnich miesiącach roku, wzrost w całym 2015 roku wyniósł ponad 40%. Potencjał rynku polskiego nie jest gorszy niż francuskiego lub hiszpańskiego, czyli ok. 1-2% rynku piwa, a więc 40-80 milionów litrów. Rynek cydru to dziś w Polsce tylko 0,25% rynku piwa. CYDR LUBELSKI pozostaje jego zdecydowanym liderem z udziałem powyżej 50%.

Gosia: Do jakiego poziomu może spaść dług netto na koniec 2016 roku?
Zarząd Grupy AMBRA: Poziom zadłużenia na koniec roku obrotowego 2015/2016, tj. na 30 czerwca 2016 r. jest spodziewany na niższym poziomie niż w poprzednim roku. Skala spadku zadłużenia może być nieco niższa niż na koniec grudnia.

ePortfel: Cydr: czy pomimo wolumenów poniżej biznes planu, będzie w tym roku break-even na tym segmencie, czy nie udał się go osiągnąć?
Zarząd Grupy AMBRA: Pomimo niższego niż planowaliśmy wzrostu sprzedaży w bieżącym roku obrotowym nie zmieniamy naszych planów osiągnięcia break-even w roku 2016/2017.

Mati: Ile mają wynieść nakłady w roku 2015/2016? Czego będą dotyczyły?
Zarząd Grupy AMBRA: Inwestycje odtworzeniowe, ok. 11 mln zł.

JurekW: Jaka część sprzedaży cydru kierowana jest na eksport?
Zarząd Grupy AMBRA: Obecnie koncentrujemy się na rozwoju cydru na rynku polskim.

remik: W jakim tempie rośnie sprzedaż w placówkach Centrum Wina? Za jaki procent przychodów odpowiada?
Zarząd Grupy AMBRA: Sklepy CENTRUM WINA mają dwucyfrowy wzrost sprzedaży. Ich udział w ogólnej sprzedaży Grupy rośnie, ale nadal nie przekracza 10%.

Roberto: Czym było zdarzenie jednorazowe w roku poprzednim na ponad 6 mln zł?
Zarząd Grupy AMBRA: Dotyczyły one sprzedaży aktywów nieoperacyjnych spółek zależnych w Czechach i w Rumunii.

Inwestor777: Czy w sezonie letnim pojawią się nowości w portfolio Spółki?
Zarząd Grupy AMBRA: Planujemy nowości, ale nie informujemy o nich przed premierą rynkową.

Jan: Jakie trendy jeśli chodzi o wina są widoczne na polskim rynku?
Zarząd Grupy AMBRA: Dynamiczny wzrost win stołowych, wzrost prosecco, win różowych.

Roberto: Jak przedstawia się sprzedaż Cydru Lubelskiego? Czy produkt ten spełnia oczekiwania zarządu?
Zarząd Grupy AMBRA: CYDR LUBELSKI utrzymuje swoją pozycję zdecydowanego lidera rynku cydru. Jesteśmy bardzo zadowoleni z jego pozycji rynkowej. Natomiast wzrost rynku cydru w II połowie roku 2015 był poniżej naszych oczekiwań.

Karol: Jaki procent wypracowanego zysku spółka zamierza przeznaczać na dywidendę?
Zarząd Grupy AMBRA: Nasza polityka dywidendowa polega na rosnącej wartości bezwzględnej wypłacanej dywidendy, a stabilne wyniki i spadające zadłużenie umożliwiają jej realizację.

Ryszard: Jakie nakłady marketingowe zostały poniesione na Cydr Lubelski w I półroczu roku obrotowego? Czy spółka zamierza wprowadzić nowe wersje Cydru? Jest już w puszkach, jest miodowy.
Zarząd Grupy AMBRA: Podobnie jak w latach poprzednich wprowadzimy nowości również w roku 2016. Nie ujawniamy budżetów wsparcia poszczególnych marek.

juri: Czy Pana zdaniem rządowe programy socjalne mogą wpłynąć na wzrost konsumpcji, w tym konsumpcji win?
Zarząd Grupy AMBRA: Programy socjalne mogą przyczynić się do wzrostu konsumpcji prywatnej. Nie można wykluczyć, że będzie to też dotyczyło win i innych alkoholi.

analityk: Czym są zyski przypadające na „udziały niekontrolujące”. Jak to rozumieć?
Zarząd Grupy AMBRA: "Udziały niekontrolujące" oznaczają udziałowców mniejszościowych spółek zależnych od AMBRY.

kristof: Z czego może wynikać niższa sprzedaż cydru wobec założeń zarządu?
Zarząd Grupy AMBRA: Słabsza sprzedaż cydru wynika wyłącznie z niższego od oczekiwanego wzrostu rynku.

hossa: Jaka kwota w I półroczu 2015/2016 została zainwestowana w działania marketingowe promujące cydr?
Zarząd Grupy AMBRA: Nie ujawniamy tak szczegółowych danych.

Ola: Czy w związku ze zbliżającymi się świętami wielkanocnymi, spółka może odnotować zwiększoną sprzedaż? Jak wyglądało to przed rokiem?
Zarząd Grupy AMBRA: Okres świąteczny zawsze związany jest ze zwiększonymi zakupami, co odnotowujemy w każdym roku.

makler: Jakie mają Państwo oczekiwania sprzedaży cydru w całym roku obrotowym, przy słabej sprzedaży w I półroczu?
Zarząd Grupy AMBRA: Pierwsze fragmentaryczne dane rynkowe z ostatnich miesięcy pozwalają sadzić, że po spowolnieniu z końcówki 2015 r. sprzedaż ta wzrośnie w 2016 r., jednak poniżej dynamiki ub.r.

makler: Jakie mają Państwo oczekiwania sprzedaży cydru w całym roku obrotowym, przy słabej sprzedaży w I półroczu?
Zarząd Grupy AMBRA: Pierwsze fragmentaryczne dane rynkowe z ostatnich miesięcy pozwalają sadzić, że po spowolnieniu z końcówki 2015 r. sprzedaż ta wzrośnie w 2016 r., jednak poniżej dynamiki ub.r.

bart: Dlaczego spółka tłumaczy niższe zyski kursem euro/pln? Ile kosztów w euro jest w całej strukturze?
Zarząd Grupy AMBRA: Zakupy wina od dostawców zagranicznych dokonywane są głównie w euro. W ciągu roku obrotowego koszty zakupu wynoszą ok. 20 mln euro.

Ryszard: Kiedy można się spodziewać sprzedaży działki w Rumunii?
Zarząd Grupy AMBRA: W bieżącym roku obrotowym nie spodziewamy się sprzedaży pozostałej części działki w Rumunii. Część tej nieruchomości została sprzedana w poprzednim roku obrotowym 2014/2015.

4F: Czy dywidenda może wynieść więcej niż w roku poprzednim? Może być to np. 60 gr na akcję? Od czego to zależy?
Zarząd Grupy AMBRA:
Poziom dywidendy zależy zarówno od osiąganych zysków, jak i przepływów pieniężnych. Obecne wyniki pozwalają Zarządowi na zaproponowanie wyższej dywidendy niż w roku 2015.

Ewa_71: Kogo wymieniliby Panowie jako największych konkurentów dla spółki?
Zarząd Grupy AMBRA:
AMBRA działa w kilku krajach i w wielu segmentach rynku, w każdym z nich występują różni konkurenci, więc trudno wskazać takie podmioty.

mateo: Jakiego typu alkohole są najczęściej spożywane w Polsce?
Zarząd Grupy AMBRA:
Piwo, które stanowi prawie 50% wartości konsumpcji w Polsce, a na kolejnych miejscach znajdują się wódka z ok. 35% udziałem w wartości konsumpcji i wino z niecałym 10% udziału w wartości konsumpcji.

Piotr2: Jak spółka planuje marketingowe podejście wzmacniające sprzedaż cydru?
Zarząd Grupy AMBRA:
Naszym największym atutem jest jakość CYDRU LUBELSKIEGO, którą docenia coraz więcej konsumentów. Na akcentowaniu tej przewagi będziemy się skupiać również w przyszłości.

simon: Dlaczego mocno spadły przepływy z działalności operacyjnej?
Zarząd Grupy AMBRA:
Ze względu na sezonowość biznesu przepływy z działalności operacyjnej są zawsze ujemne w I półroczu roku obrotowego. W poprzednim roku odnotowaliśmy wyższy spadek poziomu zapasów.

Iwan: Czy spółka zamierza kontynuować działania związane ze zmniejszaniem zadłużenia netto?
Zarząd Grupy AMBRA:
Zamierzamy nadal optymalizować kapitał pracujący – poprzez poprawę jakości planowania, co umożliwi niższe poziomy zapasów. Dalszy potencjał spadku zadłużenia tkwi w nieruchomościach inwestycyjnych w Rumunii, których sprzedaż również może przyczynić się do spadku zadłużenia.

analityk: Z jakiej dynamiki sprzedaży w całym roku obrotowym będzie zadowolony zarząd?
Zarząd Grupy AMBRA:
Oczekujemy kilkuprocentowego wzrostu przychodów.

woflon@interia.pl: Czy wg. Państwa danych w ostatnich dziesięciu latach urosło spożycie win gronowych i czy zakładacie, że w najbliższych pięciu latach będzie rosło ?
Zarząd Grupy AMBRA:
W ciągu ostatnich 10 lat konsumpcja wina w Polsce wzrosła o ponad 50%. Spodziewamy się dalszego wzrostu rynku wina o ok. 5-10%. Zapraszamy na naszą stronę internetową po więcej szczegółów w prezentacji: http://www.ambra.com.pl/assets/RI/Prezentacje/AMBRA_WallStreet_2015_final.pdf

Winiarski: Czy AMBRA wróci do batalii o zezwolenie na reklamowanie cydru i zrównanie go w prawach z piwem?
Zarząd Grupy AMBRA:
Nadal uważamy, że reklama cydru sprzyjać będzie raczej dużym międzynarodowym graczom niż lokalnej polskiej produkcji, dlatego nie popieramy postulatu zniesienia zakazu reklamy cydru. Wolimy inwestować w jakość niż w reklamę.

Mirek: Jaki wypadł poziom sprzedaży w styczniu w ujęciu rok do roku?
Zarząd Grupy AMBRA:
Kontynuujemy wzrosty z II kwartału.

Jarni: Poprawa sytuacji płynnościowej wskazuje na możliwość realizacji transakcji fuzji i przejęć? Czy sa takowe rozważane? Jeśli tak, w jakich segmentach i jaki jest ich status?
Zarząd Grupy AMBRA:
Stale monitorujemy rynek, ale nie mamy obecnie konkretnych planów akwizycyjnych.

Mirek: Dlaczego sprzedaż na Słowacji i Czechach wygląda słabo?
Zarząd Grupy AMBRA:
Zmieniliśmy strukturę portfolio win musujących na korzyść bardziej dochodowych, ale mniej wolumenowych produktów.

ePortfel: Czy niska cena Strongbowa wynika z efektu skali (wielkość producenta) czy raczej z niskiej jakości tego produktu?
Zarząd Grupy AMBRA:
Zachęcamy do zapoznawania się ze składem produktów spożywczych podawanych na opakowaniach, w tym Strongbow :-)

kristof: Czy Pana zdaniem rynek konsumpcji wina w Polsce może szybciej rosnąć? Jakie czynniki mogłyby na to wpłynąć?
Zarząd Grupy AMBRA:
Rynek wina wzrósł w ciągu ostatnich 10 lat o ponad 50%. Wzrost zamożności i wykształcenia, a także wzrost skłonności do podróżowania będą sprzyjać utrzymaniu lub zwiększeniu tej dynamiki.

Inwestor777: Co oprócz dywidendy powinno przekonać inwestorów indywidualnych do zakupu akcji AMBRA?
Zarząd Grupy AMBRA:
Wiodące i powszechnie znane marki, atrakcyjny rynek, uznanie konsumentów.

Emeryt: Na ile szacują Panowie udział Cydru Lubelskiego w rynku cydru w Polsce? Jak zmieniał się on na przestrzeni ostatnich kwartałów?
Zarząd Grupy AMBRA:
Udział Cydru Lubelskiego w rynku cydru w Polsce jest stabilny i wynosi pow. 50%.

Inwestor777: W jakim kierunku rozwijać się będzie polski rynek fine wines? Jakich trendów możemy się spodziewać?
Zarząd Grupy AMBRA:
Rynek fine wines ma szansę rosnąć szybciej niż cały rynek wina dzięki zwiększającym się wydatkom konsumentów na gastronomię, zwiększaniu się dostępności fine wines oraz upowszechnianiu się znajomości win z różnych regionów.

Gosia: Co jest z eksportem? Jakie plany?
Zarząd Grupy AMBRA:
W naszej działalności koncentrujemy się przede wszystkim na rynku polskim i nie przewidujemy, żeby miało się to istotnie zmienić w najbliższym czasie.

Luke: Jakie są przewagi spółki nad konkurentami?
Zarząd Grupy AMBRA:
AMBRA jest liderem rynku wina we wszystkich kanałach sprzedaży, ma najlepiej rozwiniętą sieć dystrybucji, wiodące marki we wszystkich kategoriach, sieć sklepów CENTRUM WINA będąca częścią Grupy AMBRA jest największą siecią sklepów specjalistycznych z winem w Polsce. Jesteśmy też liderem rynku win musujących w Rumunii i w czołówce wielu innych segmentów rynku alkoholi w Rumunii.

Jarni: Analizując dane rynkowe cydru, widać spadek Państwa udziału na rzecz Grupy Żywiec (komentarz agresywna polityka cenowa). Co Państwo robicie, aby zatrzymać ten trend (mając także na uwadze mniejszą dynamikę rynku niż zakładano)?
Zarząd Grupy AMBRA:
Utrzymujemy stabilne udziały w rynku. Nie komentujemy sytuacji naszych konkurentów.

Jarni: "Wiodące i powszechnie znane marki, atrakcyjny rynek, uznanie konsumentów"... inwestorzy szukają magicznego G (wzrost)? Dlaczego przychody Ambra będą rosły w najbliższych 5 latach?
Zarząd Grupy AMBRA:
Jesteśmy na rosnącym rynku, mamy marki liderów, otwieramy nowe kategorie, będziemy rosnąć!

analityk: Czym były pozostałe przychody operacyjne w I półroczu 15/16 w kwocie 2,5 mln zł?
Zarząd Grupy AMBRA:
To przychody nie należące do podstawowej działalności, m.in. otrzymane spłaty należności objętych uprzednio odpisami, sprzedaż środków trwałych, sprzedaż usług i inne.

Czat został zorganizowany na platformie Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych.



Serwis ambra.com.pl korzysta z plików cookies (tzw. ciasteczka).

Więcej informacji o tym jakich cookies używamy, oraz jak nimi zarządzać, znajdziesz po kliknięciu w „więcej”. więcej