14 września 2017

Konferencja online poświęcona omówieniu wyników finansowych za rok obrotowy 2016/2017 r. odbyła się 14 września 2017 r. na platformie StrefaInwestorów.pl.


Zapis czata znajduje się na stronie organizatora czatu StrefaInwestorów.pl: AMBRA - WYNIKI ROCZNE 2016/2017 oraz poniżej:


Gość: Jaka jest polityka dywidendowa spółki na najbliższe lata?
Piotr Kaźmierczak: Od lat nieprzerwanie wypłacamy dywidendę, a jej kwota wzrosła w ciągu ostatnich 8 lat z 0,10 zł na akcję do 0,60 zł na akcję. Zamierzamy kontynuować wzrost kwoty dywidendy wypłacanej na jedną akcję.

Gość: Czy DOM Wina czy Kondrat wina i inne są mocną konkurencją dla Ambry?
Robert Ogór: Kompetentni i kreatywni przedsiębiorcy tacy jak Dom Wina czy Marek Kondrat są zawsze wyzwaniem, ale też źródłem inspiracji i wzbogacają rynek.

Hubert: Czy Spółka planuje przejęcia lub/i emisje nowych akcji?
Piotr Kaźmierczak: Nie mamy konkretnych celów akwizycyjnych w tej chwili. Monitorujemy natomiast rynek w krajach działalności naszej Grupy i w przypadku pojawienia się możliwości akwizycji będziemy je oceniać pod kątem potencjału zwiększenia wartości dla akcjonariuszy AMBRA. Tylko takie akwizycje wchodzą w grę.

Rafał: Czy plan rozwoju spółki zakłada wejście w kolejne kraje europejskie? Jak widzicie Państwo spółkę za 10 lat?
Piotr Kaźmierczak: W najbliższych latach nie planujemy wejścia w kolejne kraje europejskie. Oceniamy, że kraje w których prowadzimy działalność dają największe możliwości rozwijania działalności i zysków. W szczególności rynek rumuński ma duży potencjał wzrostu konsumpcji, a nasza spółka rumuńska ZAREA posiada portfel marek, których potencjał wzrostu jest daleki od wyczerpania.

Amator: Panie Prezesie, czy Zarząd zamierza rekomendować skup akcji własnych?
Piotr Kaźmierczak: Nie ma takich planów.

francuz: Jakie są perspektywy wzrostu spożycia alkoholu w PL? Jakie trendy w zmianie jego struktury?
Robert Ogór: We wszystkich krajach rozwiniętych obserwujemy stagnację ilości spożywanego alkoholu z jednoczesnym wzrostem wydatków. Podobnie jest od kilku lat na polskim rynku. Rośnie szybko sprzedaż wina, ale również w pozostałych kategoriach rosną produkty premium: piwa regionalne, wśród alkoholi whisky i wódki premium. Nawet pod względem wyboru miejsca zakupów konsumenci po okresie fascynacji dyskontami powrócili do hipermarketów i supermarketów oraz odkrywają korzyści zakupów w sklepach specjalistycznych. Rynek alkoholi jest w trendzie premiumizacji.

Adam: Z czego wynika tak duży spadek zadłużenia długoterminowego w tym roku obrotowym (z 28 do 7,6 mln)?
Piotr Kaźmierczak: Spadek zadłużenia wynika zarówno z silnego wzrostu zysku operacyjnego jak i z poprawy wykorzystania kapitału pracującego (należności i zapasy). Przy stabilnym poziomie inwestycji i rosnącej dywidendzie doprowadziło to do spadku zadłużenia.

francuz: Czy Ambra rozważa wyjście w nowe segmenty produktowe?
Robert Ogór: Na przestrzeni ostatnich lat systematycznie wprowadzaliśmy produkty w nowych segmentach: brandy PLISKA, wódka premium BACZEWSKI czy też CYDR LUBELSKI są przykładami, których wspólną cechą jest poszukiwanie obszarów i propozycji o wysokiej wartości. W kolejnych latach będziemy rozwijać nasze portfolio w podobny sposób, zarówno w Polsce jak i na trzech pozostałych rynkach naszej działalności: w Czechach, na Słowacji i w Rumunii. Operacje zagraniczne mają pod tym względem jeszcze szczególnie duży potencjał rozwoju.

Gość: W porównaniu do sektora na GPW Ambra wypracowuje wyższą rentowność. Z czego to wynika? Tylko nie piszcie, że z ciężkiej pracy... Jakie macie przewagi konkurencyjne?
Piotr Kaźmierczak: Koncentrujemy się na wartościowych segmentach rynku - produkty markowe o wysokiej jakości, wina premium. Nie konkurujemy ceną, tylko wartością oferty dla konsumenta. Działamy tak od wielu lat, dodatkowo taka strategia wspierana jest przez trend premiumizacji na światowym rynku alkoholi. Konsumenci nie chcą pić więcej, natomiast skłonni są zwiększać wydatki na produkty, które w ich ocenie są tego warte. Dlatego zarabiamy więcej niż np. spółki koncentrujące się na produktach ekonomicznych lub walczące o wysoki wolumen za cenę spadku marż.

francuz: Czy uważa Pan, że akcyza na alkohol jest na odpowiednim poziomie? Czy w dobie starań o wzrost podatków możliwy jest jej wzrost i jaki by to miało wpływ na rynek i Grupę?
Robert Ogór: Poziom obciążeń akcyzowych obowiązujących na naszym rynku uważamy za wyważony. Największy wpływ na rynek i działalność biznesu zmiany akcyzowe mają w ekonomicznych segmentach cenowych, gdzie udział akcyzy w cenie jest często wysoki. Premiumizacja rynku wina zmniejsza więc wrażliwość biznesu na wpływ akcyzy.

Inwestor: Co wpłynęło na wypracowanie rekordowych wyników w tym roku i czy w następnych latach możemy się spodziewać wyższych, czy to raczej nie do powtórzenia?
Piotr Kaźmierczak: W roku 2016/2017 wiele z projektów, nad którymi pracowaliśmy od lat weszło w fazę szybkiego wzrostu, ale także poprawy rentowności. Dotyczy to np. sieci sklepów CENTRUM WINA, czy CYDRU LUBELSKIEGO. Dlatego poprawa wyników była spektakularna. Ciężko będzie utrzymać taką dynamikę wzrostu rentowności, natomiast jesteśmy przekonani, że w kolejnych latach wyniki będą jeszcze lepsze.

Obserwator: Po jaki produkt AMBRA sięgną Panowie dziś wieczorem świętując zamknięcie roku obrotowego? To w końcu taki biznesowy sylwester.
Robert Ogór: Cydr Lubelski Lodowy, który na British Cider Championship zdobył właśnie złoto będzie chyba w sam raz na taką okazję.

Winiarski: Ile będziemy pić wina w Polsce za dziesięć lat?
Robert Ogór: Obstawiają: Ogór 6,5 l, Kaźmierczak 6 l, Koszarna 7 l. A Wy? :-)

PZ: Do tej pory udało się wam wprowadzić kilka nowych produktów do Polski, zazwyczaj z sukcesem. Czy widzicie kolejny z potencjałem, który moglibyście rozwinąć?
Piotr Kaźmierczak: Tak.

Mario: Z tego co widzę to znacząco spadło zadłużenie długoterminowe, a krótkoterminowe pozostaje stabilne. Jednocześnie macie państwo dużą pozycję gotówkową. To bardzo komfortowa sytuacja, czy spółka przygotowuje się do większych inwestycji? Jak planujecie wykorzystać taką dobrą płynność?
Piotr Kaźmierczak: Oczywiście w pierwszym rzędzie gotówka jest przeznaczona dla akcjonariuszy. Po wypłacie dywidendy pozycja gotówkowa powinna być zniwelowana. W najbliższych latach zwiększymy poziom inwestycji w zakłady produkcyjne w Biłgoraju i Bukareszcie. Ma to podnieść moce produkcyjne, zwiększyć jakość produktów i zapewnić wzrost wydajności. Tak jak już pisaliśmy, nie wykluczamy również akwizycji.

PZ: Jaki wpływ na marże z Cydru Lubelskiego ma nowa konkurencja? Kiedyś był jakiś Strongbow, teraz go nie ma, ale pojawili się inni?
Robert Ogór: 10 milionów litrów cydru sprzedawane dzisiaj w Polsce to zaledwie 0,25% konsumpcji piwa. Zapotrzebowanie na produkty, w tym napoje alkoholowe, regionalne, autentyczne i wysokiej jakości to jeden z najsilniejszych trendów rynku spożywczego w Polsce i w Europie. Koncentrując się całkowicie na tworzeniu unikalnych cydrów pod marką CYDR LUBELSKI widzimy bardzo dużą przestrzeń do rozwoju. Pomimo rosnącej konkurencji zarówno napojów piwnych jak i tańszych cydrów CYDR LUBELSKI, najdroższy w sklepie, z ponad 50% udziałem zwiększył ten udział w minionym roku. Widzimy dużo możliwości dalszego wzrostu dla Cydru Lubelskiego.

Gość: C/Z = 9 to chyba niska wycena jak na spółkę handlową? Co Panowie o tym sądzą?
Piotr Kaźmierczak: W ciągu ostatniego roku inwestorzy zaczęli doceniać AMBRĘ. Kurs akcji wzrósł w tym okresie o 55% i poprawił się również wskaźnik C/Z osiągając wartość 12,4, co jest już wartością wyższą niż średnia dla WIG_SPOZ. Uważamy, że istnieje tu dalsze pole do wzrostu. Jesteśmy przekonani, że zyski będą nadal rosnąć, co powinno jeszcze bardziej przekładać się na cenę akcji.

Krzysiek: Czemu Ambra nie wejdzie w segment grzańców? Jantoń przejął obecnie grzańca galicyjskiego i stał się w tej kategorii liderem.
Robert Ogór: Jakościowym odpowiednikiem grzańców, będących segmentem produktów ekonomicznych, są na polskim rynku na przykład miody pitne, w których marki naszej spółki TIM należą do liderów. W minionym sezonie zimowym wprowadziliśmy CYDR LUBELSKI Miodowy Mocny, a nasz ostatni specjał - CYDR LUBELSKI Lodowy jest alternatywą na zimową porę w segmencie premium.

Jam: Mam trochę takie pytanie niezwiązane ze spółką... jakie są zalety przesunięcia o pół roku roku obrotowego?
Piotr Kaźmierczak: Chodzi o jak najbardziej adekwatne pokazanie inwestorom obrazu spółki. Ze względu na wysoką sezonowość - ostatni kwartał roku kalendarzowego to dla nas wyższy poziom sprzedaży o ok. 2,5 raza - bilans spółki na 31 grudnia pokazuje kwoty należności, zapasów czy zadłużenia zdecydowanie wyższe niż na koniec pozostałych miesięcy. Dlatego wybraliśmy 30 czerwca na koniec roku obrotowego, kiedy stany głównych pozycji bilansu są zbliżone do tych występujących przez większość roku.

Mariusz: Czy zmienność na rynku walutowym stanowi zagrożenie dla wyników spółki? Jeśli tak to jak się przed nim zabezpieczacie?
Piotr Kaźmierczak: Zmienność kursów walut w krótkim okresie nie stanowi zagrożenia dla wyników. Przed takimi krótkoterminowymi wahaniami zabezpieczamy się przez transakcje terminowe forward. Mamy również możliwość odraczania zakupu walut i finansowania się krótkoterminowego w walutach obcych. Długoterminowe zmiany kursów zarówno my jak i większość innych uczestników rynku wina przenosimy na konsumenta.

Darren: 1. Jak kształtuje się dynamika wzrostu sprzedaży whisky w Polsce? 2. Czy w najbliższym czasie planują wprowadzenie cydru do sprzedaży w sieci Biedronka, gdzie był sprzedawany w zeszłym roku, a aktualnie jest sprzedawany inny cydr o bardzo podobnych naklejkach. Pytam z uwagi na to, że znam osoby, które dopiero po smaku zorientowały się, że to inny produkt.
Robert Ogór: Whisky jest od kilku lat najszybciej rosnącym segmentem alkoholi w Polsce, który osiągnął wartość blisko 2 mld zł. Do tej pory kategoria ta zdominowana była przez globalne marki reprezentowane na polskim rynku przez oddziały korporacji ich właścicieli, z drugiej strony przez marki własne sieci handlowych. Okazją do aktywnej strategii dla naszej Grupy stał się rosnący segment "fine whisky" czy tzw. single malt. W roku ubiegłym rozpoczęliśmy aktywną budowę oferty whisky w sklepach CENTRUM WINA i chcielibyśmy w ciągu kilku lat stać się wiodącym specjalistą w sprzedaży wyselekcjonowanych gatunków whisky. Jeżeli chodzi o sprzedaż cydru do Biedronki, to nasze założenia są zgodne z ogólną strategią kanałów dystrybucji: świadoma i wybiórcza współpraca z sieciami dyskontowymi zapewniająca zadowalającą rentowność i nie obniżająca wartości naszych marek w pozostałej części rynku. Tak też w minionych 2 sezonach letnich przeprowadziliśmy w sieci Biedronka okresowe akcje promocyjne dla marki CYDR LUBELSKI. Tego lata akcje takie się nie odbyły, lecz nie wykluczamy takiej współpracy z siecią Biedronka w przyszłym sezonie.

Analityk: Z tego co widzę to marża operacyjna spółki konsekwentnie rośnie. Czy realne jest, że zbliży się do średniego oprocentowania wina? A tak na poważnie to jaki wpływ na marżę ma niższe zadłużenie?
Piotr Kaźmierczak: Niskie zadłużenie nie ma istotnego wpływu na marżę. W ograniczonym stopniu może przekładać się na otrzymane skonto od dostawców, ale w dobie taniego i dostępnego pieniądza nie są to kwoty istotne. Wzrost marży operacyjnej spółki wynika przede wszystkim z faktu, że nasza struktura operacyjna jest przygotowana do obsługiwania rosnącej wartości sprzedaży bez radykalnego wzrostu kosztów. Niektóre nasze biznesy takie jak CENTRUM WINA mogą nadal szybko rosnąć przy umiarkowanym wzroście zatrudnienia, czy innych kosztów.

Inwestor: Dlaczego zarząd zaproponował dywidendę akurat wysokości 60 groszy, a nie mniej czy więcej?
Piotr Kaźmierczak: Uznaliśmy, że wzrost dywidendy o 15% utrzyma rentowność dywidendy na dobrym poziomie przy jednoczesnym zapewnieniu środków na inwestycje. Taki poziom daje też podstawy do dalszego wzrostu dywidendy w następnych latach.

Gość: Czy kontrakt z Biedronką obejmuje tylko cydr czy też współpracę przy winach? Jak wpływa na rentowność i czy jest szansa na nawiązanie współpracy z Lidlem.
Robert Ogór: W minionym roku przeprowadziliśmy z partnerem Biedronka szereg akcji promocyjnych na przykład dla marek PLISKA XO i DORATO. Jesteśmy również dostawcą marki własnej w kategorii "szampany dla dzieci" przygotowywanej na okres świąteczno-sylwestrowy. Projekty realizowane z partnerem Biedronka opierają się na zasadach obopólnej korzyści ekonomicznej. Prowadzimy rozmowy i jesteśmy w stałym kontakcie z pozostałymi sieciami dyskontowymi.

Rafał Irzyński: Ile czasu może potrwać postępowanie wobec oszustwa wobec Soare Sekt? Jak procentowo oceniają Państwo szansę, że zawiązana rezerwa w kwocie 3,9 mln zł zostanie w przyszłości rozwiązana i część środków zostanie odzyskana?
Piotr Kaźmierczak: Zakładamy, że do końca 2017 roku będziemy znali efekty tego postępowania i szanse na odzyskanie środków. W tym okresie powinna zakończyć się weryfikacja roszczenia przez ubezpieczyciela.

Janek: Jak oceniacie, jak dużo na wasze wyniki wpłynął program 500+ i czy ten efekt jest powtarzalny?
Robert Ogór: W ocenie wpływu programu 500+ na popyt konsumentów możemy opierać się jedynie na ogólnych badaniach i informacjach dotyczących wpływu na wydatki konsumpcyjne. Nie zakładamy nadproporcjonalnego wpływu na nasze branże.

Gość: Ile wyniósł zysk netto za rok 2016/2017, ale po uwzględnieniu zdarzeń jednorazowych?
Piotr Kaźmierczak: Zysk netto akcjonariuszy AMBRA S.A. po uwzględnieniu zdarzań jednorazowych wyniósł 28 milionów złotych.

Gość: To wszystko bardzo fajne, ale liczy się oferta na rynku i jakość produktu. msc.eng Witold Mankowski
Robert Ogór: Tak jest.

Analityk: Które w tej chwili wasze produkty mają charakter wzrostowy, a które spadkowy?
Robert Ogór: Wszystkie grupy produktów (kategorie) zanotowały wzrost sprzedaży, z wyjątkiem napojów typu aperitif (tzw. wermuty), które od kilku lat na polskim rynku są w trendzie spadkowym.

Marta: Czy jesteście zadowoleni z ostatniej telewizyjnej kampanii reklamowej Cydru, czy ona przyniosła zakładane efekty, czy tutaj da się coś poprawić?
Robert Ogór: Kampania sponsoringowa pod hasłem NIEFILTRUJEMY zakończyła się z końcem sierpnia. Wyniki badań trackingowych podsumowujące ocenę kampanii przez konsumentów otrzymamy za kilka tygodni. Wtedy wraz z podsumowaniem wynikiem sprzedażowych sezonu letniego będzie można kompetentnie ocenić wartość kampanii.

Gość: Kiedy będzie najbliższe WZA, które będzie podejmować decyzję w sprawie dywidendy?
Robert Ogór: Dzisiaj będzie komunikat w tej sprawie.

Rafał: Czy jest coś co może zagrozić spółce? Gdzie pięta Achillesa, czy zdominujecie Państwo rynek i będę się cieszyć dywidendami 30 lat :)
Robert Ogór: Naszym celem nigdy nie była dominacja rynku, tylko tworzenie najlepszej wartości dla konsumentów i akcjonariuszy. Sukcesy rynkowe uznajemy za pochodną naszej pracy. Biznes składa się oczywiście również z zagrożeń. Poziom ryzyka w krótkiej perspektywie oceniamy jednak jako niski.

Mariusz: Jakie ryzyka widzą panowie dla spółki w długim terminie?
Robert Ogór: Potencjalne zagrożenia dla pozytywnego scenariusza rozwoju gospodarczego, w tym nastrojów konsumenckich na rynkach naszej działalności stanowią czynnik ryzyka dla naszej spółki będącej częścią sektora spożywczego.

Gość: Jak to jest pracować w firmie, która robi tak dobre rzeczy? Co zarząd lubi pić po godzinach pracy?
Robert Ogór: Dziękujemy za miłe słowa. Jakoś dajemy radę, a po pracy trzeba odpocząć.

Paweł Biedrzycki: Czy możemy się spodziewać w najbliższym czasie zdarzeń jednorazowych, które będą miały wpływ na wyniki finansowe?
Robert Ogór: Zdarzenia jednorazowe są z natury nieprzewidywalne. Staramy się poprawiać procesy zarządzania ryzykiem ograniczające wpływ zdarzeń o skutkach negatywnych.

Jarni: Znajomy szuka pracy. U Was dobre wyniki...pomożecie? ;) Gratulacje - od trzech lat wierny inwestor. Kupowałem powyżej 8 zł.
Robert Ogór: Nieustannie poszukujemy zaangażowanych pracowników - dla pasjonatów polecamy aktualne oferty pracy na: http://www.ambra.com.pl/nasza-firma/kariera/.

Rafał Irzyński: Jaką kwotę (widełki) możecie przeznaczyć na potencjalną akwizycję? Czy wraz ze spadkiem długu netto rośnie u Was akceptowalny poziom ryzyka przy akwizycji?
Piotr Kaźmierczak: Nie zakładamy przekroczenia zadłużenia powyżej wartości 2,5 EBITDA, czyli mamy możliwość sfinansowania nawet znaczących przejęć. Natomiast poziom ryzyka nie jest uzależniony od poziomu zadłużenia. Chcemy zapewniać stabilny zwrot z naszych akcji i nie angażujemy się w projekty o znacznym stopniu ryzyka.

Inwestor: Bardzo się cieszę, że prowadzicie aktywnie komunikację... mało kto tak robi. Czy będzie może niedługo dzień inwestora? Chciałbym się spotkać z zarządem.
Piotr Kaźmierczak: W tej chwili nie planujemy dnia inwestora. Prosimy natomiast o kontakt z panią Katarzyną Koszarną odpowiadającą za relacje inwestorskie (ir@ambra.com.pl) w celu umieszczenia Pana na liście mailingowej i otrzymywania aktualnych informacji ze spółki.

Winiarski: Najbardziej optymistyczny scenariusz rozwoju rynku wina w Polsce zakłada, że...
Robert Ogór: Rosnące dochody konsumentów, rozwijające się dynamicznie pasje podróżnicze i kulinarne, spektakularne otwarcie na świat i spotkania z ludźmi wywołują nieoczekiwane przyspieszenie zainteresowania winem, które jak w wielu krajach Europy staje się codziennym towarzyszem radosnego życia naszych obywateli.




Serwis ambra.com.pl korzysta z plików cookies (tzw. ciasteczka).

Więcej informacji o tym jakich cookies używamy, oraz jak nimi zarządzać, znajdziesz po kliknięciu w „więcej”. więcej