8 listopada 2024

Konferencja online poświęcona omówieniu wyników finansowych za I kwartał roku obrotowego 2024/2025 odbyła się 7 listopada 2024 r. na platformie StrefaInwestorów.pl.

Poniżej znajduje się zapis czatu.


Daniel: Proszę o opis aktualnej sytuacji na rynku alkoholi i czy może się ona poprawić w ciągu trwającego i następnych kwartałów?
Robert Ogór: Ilościowa sprzedaż większości kategorii alkoholi od kilkunastu miesięcy spada. Dla wina są to spadki rzędu 1-3%, podczas gdy wydatki konsumentów rosną w tempie ok. 1%. Aktualnie nie obserwujemy wyraźnych impulsów, które uzasadniałyby oczekiwanie znaczącej zmiany sytuacji w perspektywie kilku najbliższych miesięcy.

J.K.: Jaki w ogóle udział jest produktów odalkoholizowanych w firmie i czy w ogóle warto się tym zajmować?
Piotr Kaźmierczak: Udział produktów odalkoholizowanych wynosił w kwartale ponad 3% przychodów, a ich sprzedaż wzrosła o 60%. Jest to zatem nie tylko interesująca kategoria, ale również kategoria, w której Grupa ma mocną pozycję rynkową. Zamierzamy nadal rozwijać asortyment napojów dealkoholizowanych jak i bezalkoholowych.

Gość: Czy inwestycja w Rumunii będzie dalej rozwijana?
Robert Ogór: Rumunia jest rynkiem naszej działalności o dużym potencjale wzrostu zarówno makroekonomicznego jak i potencjału rozwoju naszych rynków i kategorii. Po udanych akwizycjach planujemy na następne lata inwestycje w rozwój naszego potencjału produkcyjnego.

Vaquero: Niedawno Polska Agencja Prasowa podała, że rząd zamierza wprowadzić "jednoznaczny zakaz sprzedaży detalicznej alkoholu przez internet". Jaki wpływ taka decyzja może mieć na wasze wyniki i strategię.
Robert Ogór: Nie prowadzimy sprzedaży przez internet w Polsce.

Gość: Jakie capexy będą w tym roku obrotowym?
Piotr Kaźmierczak: Kwota inwestycji osiągnie około 40 mln zł.

Gość: Czy ostatnie osłabienie złotego do euro jest dla spółki w jakiś sposób istotne finansowo?
Piotr Kaźmierczak: Krótkoterminowe wahania kursu złotego nie wpływają istotnie na wyniki spółki. Kurs złotego nadal jest zdecydowanie mocniejszy niż rok temu, dlatego nadal pozytywnie wpływa to na wyniki.

Gość: Czy można zakładać, że ten miniony kwartał to był dołek i powoli zacznie się odbudowa sytuacji rynkowej i poprawa wyników?
Robert Ogór: Obok nie najlepszych nastrojów konsumenckich na rynku polskim wpływ na słabszy wynik kwartału miało również pogorszenie wyników na rynku czeskim. Tutaj w kolejnych miesiącach oraz w roku 2025 oczekujemy powrotu do wzrostów. Przed nami najważniejszy rynkowo i biznesowo okres świąteczno-noworoczny, gdzie naszym celem jest poprawa wyników.

Gość: Czy w związku ze słabnącym tempem wyników spółka zamierza utrzymywać dywidendę w wysokości co najmniej takiej jak rok wcześniej, czy jednak wchodzi w grę także jej zmniejszenie r/r?
Piotr Kaźmierczak: Zdecydowanie za wcześnie jest na wypowiedzi na temat dywidendy za rok 2024/2025. Zamierzamy pozostać spółką dywidendową, natomiast wysokość dywidendy będzie ustalana przez akcjonariuszy w oparciu o wyniki finansowe całego roku obrotowego, po jego zakończeniu.

Gość: Jak się zapatrujecie Państwo na 2025, czy może być już lepszy rynkowo niż 2024?
Robert Ogór: Nasz biznes opieramy i rozwijamy w oparciu o zróżnicowane portfolio produktów i marek w różnych segmentach rynku wina i alkoholi. Na tle ogólnej sytuacji rynkowej staramy się nieustająco kreować innowacje w nowych segmentach wzrostu. Nasz plan działania i projekty rozwojowe powinny w roku 2025 również zapewnić dynamikę rozwoju powyżej średnich rynkowych.

Tadeusz R.: Czy ten mocny trend spadkowy sprzedaży win musujących utrzymuje się w bieżącym kwartale (bo już miesiąc kwartału minął)?
Robert Ogór: W czwartym kwartale roku kalendarzowego kluczowe znaczenie przypada zakupom konsumentów w grudniu. Sprzedaż listopadowa w części realizuje dostawy do odbiorców na poczet ich sprzedaży grudniowej. Właściwym więc momentem dla oceny trendu w tym kwartale będzie podsumowanie jego wyników w styczniu.

Gość: Czy obserwujecie jakieś spowolnienie w zakresie presji kosztowej? Cokolwiek ma szansę zmienić się na lepsze w tym zakresie w kolejnych kwartałach?
Piotr Kaźmierczak: Oczekujemy zmniejszenia tempa wzrostu kosztów w kolejnych kwartałach. Celem jest obniżenie tempa wzrostu kosztów do poziomu inflacji w następnych kwartałach.

ZK: Jak wzrost akcyzy na alkohol może wpływać na wyniki spółki?
Robert Ogór: Wzrost akcyzy na alkohole odbywa się obecnie w ramach średnioterminowego planu przewidującego podnoszenie stawki corocznie o 5%. Realizacja tego planu również w przyszłości pozwala, w naszej ocenie, na planowanie i dostosowanie działań branży bez znaczącego negatywnego wpływu na jej wyniki.

Gość: Żabka weszła do Rumunii. Jest potencjał współpracy?
Robert Ogór: Jesteśmy na rynku rumuńskim liderem w kilku ważnych kategoriach oferując konsumentom atrakcyjne produkty. Współpracujemy z wszystkimi znaczącymi sieciami handlowymi, w tym również z nową rumuńską Żabką.

Gość: Przychody ze sprzedaży i sprzedaż ilościowo spadły małe kilka procent, natomiast wynik EBITDA i zysk netto spadły istotnie. Z czego to wynika?
Piotr Kaźmierczak: Taka rozbieżność wynika z kilku czynników: udział w przychodów w kwartale do przychodów rocznych jest poniżej proporcjonalny (największe przychody w czwartym kwartale kalendarzowym), natomiast koszty rozkładają się liniowe. Ponadto przy niskiej bazie wyników w tym kwartale stosunkowo duży wpływ miały ujemne różnice kursowe oraz wyższa efektywna stawka podatkowa.

Gość: Czy taki pierwszy kwartał roku obrotowego może oznaczać jakieś grubsze problemy i zmniejszenie potencjału dywidendowego spółki?
Piotr Kaźmierczak: Pierwszy kwartał ma stosunkowo niewielki udział w rocznych wynikach. Decydujący jest czwarty kwartał roku kalendarzowego. Dlatego zdecydowanie za wcześnie jest na przesądzanie o wpływie wyników kwartalnych na dywidendę. Spółka posiada mocną pozycję rynkową i słabsze wyniki w kwartale spowodowane są przede wszystkim słabością polskiego konsumenta w tym okresie. Marki Ambry są w dobrej kondycji, a nowości zyskują na popularności.

Gość: Jaka jest szansa na obniżki cen surowców?
Robert Ogór: Aktualne trendy na rynkach wina po zbiorach w kluczowych krajach (Włochy, Hiszpania) wskazują raczej na stabilizację aktualnych cen niż znaczące ich obniżenie. Ceny owoców stanowiących podstawowy surowiec do produkcji Cydru Lubelskiego, win Winiarni Zamojskiej etc. cechują się wysoką niestabilnością, ale w porównaniu do cen z roku 2023 średnia cena zakupu kształtuje się na podobnym poziomie.

Jan: Czy szykują się jakieś przejęcia lub większe inwestycje obciążające ostateczny wynik w następnych kwartałach?
Piotr Kaźmierczak: Na bieżąco monitorujemy rynki pod kątem ewentualnych przejęć. Natomiast nie mamy zaawansowanych projektów akwizycyjnych. Inwestycje, które realizujemy zwiększą wartość spółki dla akcjonariuszy i nie będą stanowić obciążenia wyników.

Tomasz W: Jak będzie kształtowało się zatrudnienie całościowo w przyszłym roku, redukcje, walka o utrzymanie miejsc czy przygotowanie się firmy do zwiększenia załogi na poczet przyszłych wzrostów.
Robert Ogór: Zakładamy stabilny poziom zatrudnienia.

Gość: Co się takiego dzieje w Czechach, że relatywnie spada tam sprzedaż bardzo mocno? Czy jest szansa na zmianę trendu?
Robert Ogór: Bardzo wysoka wrażliwość cenowa rynków konsumenckich w powiązaniu z wysokim poziomem koncentracji handlu sieciowego spowodowały silną negatywną reakcję na konieczne podwyżki cen sprzedaży naszych marek oraz pojawienie się w niższych segmentach cenowych tańszych produktów aktywnie promowanych przez sieci handlowe. Jesteśmy w trakcie odbudowy pozycji i konkurencyjności naszych głównych marek oraz wprowadzaniu nowych produktów i marek mających przywrócić wzrostowe trendy naszej sprzedaży na rynku czeskim.

Karol: Z czego wynika znacząca różnica w sprzedaży w Słowacji i Czechach w porównaniu do wzrostów w Rumunii?
Piotr Kaźmierczak: W ostatnich latach Czechy zmagały się z recesją i spadkiem konsumpcji prywatnej, natomiast Rumunia odnotowała znaczący wzrost konsumpcji. Zarówno polityka fiskalna jak i monetarna była zdecydowanie bardziej restrykcyjna w Czechach. Udział wydatków na żywność i alkohole jest wyższy w Rumunii. Słowacja znajduje się pomiędzy tymi krajami w tych obszarach, natomiast jej udział w sprzedaży jest najniższy.

Tomasz: Czy przeprowadzane są teraz inwestycje w park maszynowy lub optymalizacja produkcji?
Robert Ogór: Zgodnie z planem inwestycje w rozwój produkcji są realizowane i będą kontynuowane.

Serwis ambra.com.pl korzysta z plików cookies (tzw. ciasteczka).

Więcej informacji o tym jakich cookies używamy, oraz jak nimi zarządzać, znajdziesz po kliknięciu w „więcej”. więcej