Konferencja online poświęcona omówieniu wyników finansowych za I kwartał roku obrotowego 2024/2025 odbyła się 7 listopada 2024 r. na platformie StrefaInwestorów.pl.
Poniżej znajduje się zapis czatu.
Daniel: Proszę o opis aktualnej
sytuacji na rynku alkoholi i czy może się ona poprawić w ciągu trwającego i
następnych kwartałów?
Robert Ogór: Ilościowa sprzedaż
większości kategorii alkoholi od kilkunastu miesięcy spada. Dla wina są to
spadki rzędu 1-3%, podczas gdy wydatki konsumentów rosną w tempie ok. 1%.
Aktualnie nie obserwujemy wyraźnych impulsów, które uzasadniałyby oczekiwanie
znaczącej zmiany sytuacji w perspektywie kilku najbliższych miesięcy.
J.K.: Jaki w ogóle udział jest
produktów odalkoholizowanych w firmie i czy w ogóle warto się tym zajmować?
Piotr Kaźmierczak: Udział
produktów odalkoholizowanych wynosił w kwartale ponad 3% przychodów, a ich sprzedaż
wzrosła o 60%. Jest to zatem nie tylko interesująca kategoria, ale również
kategoria, w której Grupa ma mocną pozycję rynkową. Zamierzamy nadal rozwijać
asortyment napojów dealkoholizowanych jak i bezalkoholowych.
Gość: Czy inwestycja w Rumunii
będzie dalej rozwijana?
Robert Ogór: Rumunia jest rynkiem
naszej działalności o dużym potencjale wzrostu zarówno makroekonomicznego jak i
potencjału rozwoju naszych rynków i kategorii. Po udanych akwizycjach planujemy
na następne lata inwestycje w rozwój naszego potencjału produkcyjnego.
Vaquero: Niedawno Polska Agencja
Prasowa podała, że rząd zamierza wprowadzić "jednoznaczny zakaz sprzedaży
detalicznej alkoholu przez internet". Jaki wpływ taka decyzja może mieć na
wasze wyniki i strategię.
Robert Ogór: Nie prowadzimy
sprzedaży przez internet w Polsce.
Gość: Jakie capexy będą w tym
roku obrotowym?
Piotr Kaźmierczak: Kwota
inwestycji osiągnie około 40 mln zł.
Gość: Czy ostatnie osłabienie
złotego do euro jest dla spółki w jakiś sposób istotne finansowo?
Piotr Kaźmierczak: Krótkoterminowe
wahania kursu złotego nie wpływają istotnie na wyniki spółki. Kurs złotego
nadal jest zdecydowanie mocniejszy niż rok temu, dlatego nadal pozytywnie
wpływa to na wyniki.
Gość: Czy można zakładać, że ten
miniony kwartał to był dołek i powoli zacznie się odbudowa sytuacji rynkowej i
poprawa wyników?
Robert Ogór: Obok nie najlepszych
nastrojów konsumenckich na rynku polskim wpływ na słabszy wynik kwartału miało
również pogorszenie wyników na rynku czeskim. Tutaj w kolejnych miesiącach oraz
w roku 2025 oczekujemy powrotu do wzrostów. Przed nami najważniejszy rynkowo i
biznesowo okres świąteczno-noworoczny, gdzie naszym celem jest poprawa wyników.
Gość: Czy w związku ze słabnącym
tempem wyników spółka zamierza utrzymywać dywidendę w wysokości co najmniej
takiej jak rok wcześniej, czy jednak wchodzi w grę także jej zmniejszenie r/r?
Piotr Kaźmierczak: Zdecydowanie
za wcześnie jest na wypowiedzi na temat dywidendy za rok 2024/2025. Zamierzamy
pozostać spółką dywidendową, natomiast wysokość dywidendy będzie ustalana przez
akcjonariuszy w oparciu o wyniki finansowe całego roku obrotowego, po jego
zakończeniu.
Gość: Jak się zapatrujecie
Państwo na 2025, czy może być już lepszy rynkowo niż 2024?
Robert Ogór: Nasz biznes opieramy
i rozwijamy w oparciu o zróżnicowane portfolio produktów i marek w różnych
segmentach rynku wina i alkoholi. Na tle ogólnej sytuacji rynkowej staramy się
nieustająco kreować innowacje w nowych segmentach wzrostu. Nasz plan działania i
projekty rozwojowe powinny w roku 2025 również zapewnić dynamikę rozwoju
powyżej średnich rynkowych.
Tadeusz R.: Czy ten mocny trend
spadkowy sprzedaży win musujących utrzymuje się w bieżącym kwartale (bo już miesiąc
kwartału minął)?
Robert Ogór: W czwartym kwartale
roku kalendarzowego kluczowe znaczenie przypada zakupom konsumentów w grudniu. Sprzedaż
listopadowa w części realizuje dostawy do odbiorców na poczet ich sprzedaży
grudniowej. Właściwym więc momentem dla oceny trendu w tym kwartale będzie
podsumowanie jego wyników w styczniu.
Gość: Czy obserwujecie jakieś
spowolnienie w zakresie presji kosztowej? Cokolwiek ma szansę zmienić się na
lepsze w tym zakresie w kolejnych kwartałach?
Piotr Kaźmierczak: Oczekujemy
zmniejszenia tempa wzrostu kosztów w kolejnych kwartałach. Celem jest obniżenie
tempa wzrostu kosztów do poziomu inflacji w następnych kwartałach.
ZK: Jak wzrost akcyzy na alkohol
może wpływać na wyniki spółki?
Robert Ogór: Wzrost akcyzy na
alkohole odbywa się obecnie w ramach średnioterminowego planu przewidującego
podnoszenie stawki corocznie o 5%. Realizacja tego planu również w przyszłości
pozwala, w naszej ocenie, na planowanie i dostosowanie działań branży bez
znaczącego negatywnego wpływu na jej wyniki.
Gość: Żabka weszła do Rumunii.
Jest potencjał współpracy?
Robert Ogór: Jesteśmy na rynku
rumuńskim liderem w kilku ważnych kategoriach oferując konsumentom atrakcyjne
produkty. Współpracujemy z wszystkimi znaczącymi sieciami handlowymi, w tym
również z nową rumuńską Żabką.
Gość: Przychody ze sprzedaży i
sprzedaż ilościowo spadły małe kilka procent, natomiast wynik EBITDA i zysk
netto spadły istotnie. Z czego to wynika?
Piotr Kaźmierczak: Taka
rozbieżność wynika z kilku czynników: udział w przychodów w kwartale do
przychodów rocznych jest poniżej proporcjonalny (największe przychody w
czwartym kwartale kalendarzowym), natomiast koszty rozkładają się liniowe.
Ponadto przy niskiej bazie wyników w tym kwartale stosunkowo duży wpływ miały
ujemne różnice kursowe oraz wyższa efektywna stawka podatkowa.
Gość: Czy taki pierwszy kwartał
roku obrotowego może oznaczać jakieś grubsze problemy i zmniejszenie potencjału
dywidendowego spółki?
Piotr Kaźmierczak: Pierwszy
kwartał ma stosunkowo niewielki udział w rocznych wynikach. Decydujący jest
czwarty kwartał roku kalendarzowego. Dlatego zdecydowanie za wcześnie jest na
przesądzanie o wpływie wyników kwartalnych na dywidendę. Spółka posiada mocną
pozycję rynkową i słabsze wyniki w kwartale spowodowane są przede wszystkim
słabością polskiego konsumenta w tym okresie. Marki Ambry są w dobrej kondycji,
a nowości zyskują na popularności.
Gość: Jaka jest szansa na obniżki
cen surowców?
Robert Ogór: Aktualne trendy na
rynkach wina po zbiorach w kluczowych krajach (Włochy, Hiszpania) wskazują
raczej na stabilizację aktualnych cen niż znaczące ich obniżenie. Ceny owoców
stanowiących podstawowy surowiec do produkcji Cydru Lubelskiego, win Winiarni
Zamojskiej etc. cechują się wysoką niestabilnością, ale w porównaniu do cen z
roku 2023 średnia cena zakupu kształtuje się na podobnym poziomie.
Jan: Czy szykują się jakieś
przejęcia lub większe inwestycje obciążające ostateczny wynik w następnych
kwartałach?
Piotr Kaźmierczak: Na bieżąco
monitorujemy rynki pod kątem ewentualnych przejęć. Natomiast nie mamy
zaawansowanych projektów akwizycyjnych. Inwestycje, które realizujemy zwiększą
wartość spółki dla akcjonariuszy i nie będą stanowić obciążenia wyników.
Tomasz W: Jak będzie kształtowało
się zatrudnienie całościowo w przyszłym roku, redukcje, walka o utrzymanie
miejsc czy przygotowanie się firmy do zwiększenia załogi na poczet przyszłych wzrostów.
Robert Ogór: Zakładamy stabilny
poziom zatrudnienia.
Gość: Co się takiego dzieje w
Czechach, że relatywnie spada tam sprzedaż bardzo mocno? Czy jest szansa na
zmianę trendu?
Robert Ogór: Bardzo wysoka
wrażliwość cenowa rynków konsumenckich w powiązaniu z wysokim poziomem
koncentracji handlu sieciowego spowodowały silną negatywną reakcję na konieczne
podwyżki cen sprzedaży naszych marek oraz pojawienie się w niższych segmentach
cenowych tańszych produktów aktywnie promowanych przez sieci handlowe. Jesteśmy
w trakcie odbudowy pozycji i konkurencyjności naszych głównych marek oraz
wprowadzaniu nowych produktów i marek mających przywrócić wzrostowe trendy
naszej sprzedaży na rynku czeskim.
Karol: Z czego wynika znacząca
różnica w sprzedaży w Słowacji i Czechach w porównaniu do wzrostów w Rumunii?
Piotr Kaźmierczak: W ostatnich
latach Czechy zmagały się z recesją i spadkiem konsumpcji prywatnej, natomiast
Rumunia odnotowała znaczący wzrost konsumpcji. Zarówno polityka fiskalna jak i
monetarna była zdecydowanie bardziej restrykcyjna w Czechach. Udział wydatków
na żywność i alkohole jest wyższy w Rumunii. Słowacja znajduje się pomiędzy
tymi krajami w tych obszarach, natomiast jej udział w sprzedaży jest najniższy.
Tomasz: Czy przeprowadzane są
teraz inwestycje w park maszynowy lub optymalizacja produkcji?
Robert Ogór: Zgodnie z planem
inwestycje w rozwój produkcji są realizowane i będą kontynuowane.