12 maja 2025

Konferencja online poświęcona omówieniu wyników finansowych za III kwartał roku obrotowego 2024/2025 odbyła się 12 maja 2025 r. na platformie StrefaInwestorów.pl.

Poniżej znajduje się zapis czatu.

Peter: Jak państwo widzą rynek krajowy w czasach, gdy w Polsce spada spożycie alkoholu typu wino
Robert Ogór: Nieznacznie ujemne wskaźniki konsumpcji obserwowane dla całego rynku alkoholi generowane są przez 2 główne kategorie jakimi są piwo i wódka. Wino wykazało zerową dynamikę wzrostu. Nie mamy więc do czynienia ze spadkiem konsumpcji, a perspektywy wina na tle innych alkoholi, zwłaszcza masowych jak piwo czy wódka uznajemy nadal za korzystne.

Gość: Z czego tak naprawdę konkretnie wynikał sezonowy spadek sprzedaży? Czy to tylko efekt przesunięcia Świąt Wielkanocnych, czy coś jeszcze i jakie to niesie perspektywy dla drugiego kwartału kalendarzowego?
Piotr Kaźmierczak: Oprócz przesunięcia świąt wielkanocnych na naszą sprzedaż wpłynął wyższy poziom naszych produktów na półkach sklepowych po Nowym Roku, co miało wpływ około 3-4 mln zł, a także różnice kursowe dotyczące przychodów zagranicą. Perspektywy dla drugiego kwartału roku kalendarzowego są lepsze. Zakładamy zatem, że spadek sprzedaży i to w najmniej ważącym sprzedażowo kwartale był jednorazowy i w kolejnym kwartale powrócimy do wzrostu przychodów.

Gość: Czy rzeczywiście widać w Polsce pojawianie się trendu picia mniej, ale lepszego alkoholu, o czym Państwo ostatnio mówiliście, czy jakieś dane to potwierdzają?
Robert Ogór: Jak właśnie pisaliśmy spadkowe tendencje dla rynku alkoholi wykazują kategorie masowe. Mniejsze segmenty takie jak rum, gin, czy nawet brandy wykazały pozytywną dynamikę za ostatnie 12 miesięcy. Sądzimy, że wraz z podnoszeniem średniej ceny oraz ewentualnym zmniejszaniem dostępności struktura konsumpcji zmieni się na korzyść alkoholi droższych konsumowanych rzadziej.

Marcin: Jak firma zapatruje się na rosnącą coraz bardziej liczbę winnic w Polsce - większość to wprawdzie lokalne, ale pojawiają się też coraz większe. Czy AMBRA widzi tutaj jakieś ryzyka lub przeciwnie - możliwości współpracy lub akwizycji?
Robert Ogór: Łączna powierzchnia wszystkich ponad 300 winnic w Polsce dochodzi dopiero do 1000 ha. Winiarstwo nadal pozostaje sektorem niszowym i ekstremalnie rozdrobnionym, a wina z polskich winnic są po prostu mało dostępne. Barierą rozwoju są m.in. wynikające z rozdrobnienia, ale również z klimatu bardzo wysokie koszty produkcji. W naszych sklepach Centrum Wina oferujemy szeroką listę win z polskich winnic.

Andrzej Wodecki: Święta wielkanocne i weekend majowy w tym roku dzieliły zaledwie 2 tygodnie. Czy w związku z takim zagęszczeniem okazji do świętowania, klienci grupy podchodzili do zakupów Państwa produktów ostrożniej niż w poprzednich latach? Jeżeli tak, to czy w związku z tym można się liczyć z zanegowaniem pozytywnego wpływu Wielkanocy w Q4 2024/25? Czy będzie to jedynie lekkie wyhamowanie?
Piotr Kaźmierczak: Zagęszczenie okazji do świętowania mogło lekko osłabić koniunkturę konsumencką. Pomimo to oczekujemy wzrostu sprzedaży w kolejnym kwartale. Jest za wcześnie, żeby określić dynamikę wzrostu sprzedaży w tym okresie. Jesteśmy do niego przygotowani, mamy szeroki wachlarz produktów sprzedających się świetnie w lato, jak CIN&CIN Free, Fresco Frizzante czy CYDR LUBELSKI. Wprowadzamy też nowości, które wkrótce pojawią się na półkach sklepowych.

Grypek: W jaki sposób firma chce wpasować się w trend dotyczący młodych osób unikających spożycia alkoholu? Czy jest jakiś pomysł na produkty dla tej grupy?
Robert Ogór: Nasza strategia "bezalkoholowych alkoholi" skierowana jest do osób ograniczających konsumpcję alkoholu i poszukujących bezalkoholowej alternatywy w wielu "tradycyjnie" alkoholowych sytuacjach. Obserwujemy również tendencję w kierunku niskoalkoholowych napojów; w ostatnim roku największe wskaźniki wzrostu odnotował np. rynek cydru.

Gość: W ostatnim wywiadzie powiedzieliście Panowie, że aktualny kwartał jest kluczowy z punktu widzenia całościowej percepcji wynikowej Ambry? Czy coś możecie powiedzieć, czy koniunktura jest lepsza i są jakieś konkretne argumenty za tym, że będzie lepiej?
Piotr Kaźmierczak: W kwietniu odnotowaliśmy wzrosty sprzedaży w segmentach Polski oraz Czech i Słowacji, co wskazuje na to, że spadki sprzedaży w poprzednim kwartale faktycznie były jednorazowe.

Gość: Jakie konkretnie innowacje umożliwi zapowiadana linia produkcyjna, która ma być niebawem uruchomiona? Czy to pozwoli zwiększyć efektywność kosztową, czy celem są nowe linie produktowe? Jaki to może mieć wpływ na wyniki?
Robert Ogór: Szczególnym wyzwaniem dla innowacyjności produktów w powiązaniu ze strategią wysokiej wartości jest zapewnienie trwałości produktów naturalnych. Zwłaszcza produkty niskoalkoholowe lub bezalkoholowe są pod tym względem najbardziej wrażliwe. Nowa linia rozlewnicza będzie oznaczać pokonanie kolejnej bariery sterylnego rozlewu tego typu produktów. Dzisiaj produkty marki Cydr Lubelski, naturalnego cydru z świeżo tłoczonych soków, odbywają długą drogę nie tylko do polskiego konsumenta, ale na tak odległe rynki jak Chiny, Nowa Zelandia czy Ameryka Płd. Kolejnym obszarem postępu innowacyjności jest elastyczność i zdolność do efektywnej produkcji zróżnicowanych i zindywidualizowanych opakowań. Te 2 obszary inwestycji w innowacyjność uważamy za strategiczne.

Gość: Czy w Rumunii teraz może być gorszy kwartał z tych samych powodów, co w Polsce był słabszy pierwszy kwartał?
Piotr Kaźmierczak: W Rumunii Wielkanoc w roku ubiegłym miała miejsce na początku maja, natomiast w tym roku w tym samym terminie co w Polsce. Dlatego nie oczekujemy negatywnego efektu w Rumunii w bieżącym kwartale. Sprzedaż naszych marek rozwija się na tym rynku bardzo dobrze.

Gość: W odniesieniu do inwestycji i akwizycji, jakiego poziomu zwrotu z kapitału Państwo oczekują, czy powinny wpływać dodatnio na ROE?
Piotr Kaźmierczak: Realizujemy inwestycje o pozytywnym wpływie na ROE. W przypadku akwizycji oczekujemy zwrotu po kosztach kapitału w okresie 6-8 lat.

Paweł R.: Czy spółka planuje wprowadzenie do swojej oferty cydru bezalkoholowego?
Robert Ogór: W Trewirze nad Mozelą znajduje się należące do Grupy, której jesteśmy częścią, centrum dealkoholizacji win zajmujące się dealkoholizacją od roku 1988 i będące liderem dealkoholizacji w Europie. Mówiąc o cydrze bezalkoholowym mamy również na myśli procesy dealkoholizacji, które wymagają nie tylko technologii, ale również umiejętności winiarskich. Wraz z rosnącą sprzedażą Winiarni Zamojskiej oraz Cydru Lubelskiego planujemy średnioterminowo zorganizowanie procesu dealkoholizacji również dla regionalnych win i cydrów owocowych.

Gość: Jeśli chodzi o akwizycje, to jakie macie Państwo tutaj preferencje: rynki docelowe, preferowane kategorie produktów lub aktywów oraz jakie są kryteria oceny potencjalnych celów akwizycyjnych?
Piotr Kaźmierczak: Szukamy celów, które uzupełnią nasze portfolio produktów i/lub obecność w kanałach dystrybucji, co pozwoli nam wzmocnić pozycję rynkową przy realizacji synergii w innych obszarach. Angażujemy się w takie przejęcia, gdzie mamy pomysł i umiejętności zwiększenia wartości.

Dawid: Czy to obserwowane pogorszenie i strata netto ostatniego kwartału mogą jakoś istotnie zmieniać potencjał dywidendowy tego roku obrotowego? Czy to może wpłynąć jakoś na rekomendację zarządu co do dywidendy?
Piotr Kaźmierczak: Podobnie jak w poprzednich latach, rekomendacja zarządu dotycząca dywidendy zostanie wydana po zakończeniu roku obrotowego.

Gość: Jak wygląda sytuacja w aktualnym kwartale? Czy jest rzeczywiście lepszy pod względem zainteresowania Waszą ofertą?
Robert Ogór: Zainteresowanie konsumentów ofertą naszej Grupy nie osłabiło się w III kwartale. Nasze marki raczej umocniły swoją pozycję rynkową na tle otoczenia konkurencyjnego. Podwójny efekt sezonowości: wyższe zapasy w handlu po sprzedaży grudniowej oraz przesunięcie Wielkanocy na kwiecień były głównymi przyczynami niższej sprzedaży. Oczekujemy dobrego sprzedażowo IV kwartału roku obrotowego.

Gość: Winiarnia Zamojska robi bardzo dobre produkty. Czy są plany, żeby były wśród nich również napoje bezalkoholowe?
Robert Ogór: Dziękujemy za tak przychylną opinię, którą na szczęście podziela coraz więcej konsumentów. Nieznane dotąd wyzwanie dealkoholizacji win regionalnych z owoców rzeczywiście jeszcze przed nami. Średnioterminowo planujemy rozwój w tym obszarze.

Piotr: Jak kształtują się obecnie koszty surowców i materiałów? Czy umocnienie PLN w 4Q'24/25 pozwoli na poprawę marży brutto r/r w kwartale?
Piotr Kaźmierczak: Sytuacja po stronie zakupu unormowała się i obserwujemy stabilne ceny. Oczekujemy zatem zbliżonego poziomu marży brutto r/r w ostatnim kwartale.

Szymon: Czy planowany rozwój działalności w sektorze marek premium mocnych alkoholi jest już podparty jakimiś konkretami?
Robert Ogór: Posiadamy szeroką ofertę alkoholi premium w sklepach Centrum Wina oraz do gastronomii. Stale rozwijamy portfolio marki Baczewski. Ostatnio wprowadziliśmy likier ziołowy Baczewski Bitter będący propozycją marki w rosnącym rynku międzynarodowych tzw. bitterów np. Jaegermeister. Obserwujemy uważnie możliwości rozwoju w tym segmencie również przez akwizycje.

Gość: Rozumiem, że nie mogą Państwo komentować wyników obecnego kwartału przed publikacją, ale czy są jakieś wskaźniki, zwykle skorelowane z Państwa wynikami (np. koniunktura konsumencka), które wskazują, że następuję oczekiwana poprawa?
Piotr Kaźmierczak: Takimi wskaźnikami są np. wskaźniki ufności konsumenckiej. Od dłuższego czasu znajdują się one jednak na niskim poziomie. W tym trudnym otoczeniu zamierzamy jednak nadal pracować nad nowościami, aktywacjami, żeby pokazać jak najlepszy wynik dla naszych akcjonariuszy.


Serwis ambra.com.pl korzysta z plików cookies (tzw. ciasteczka).

Więcej informacji o tym jakich cookies używamy, oraz jak nimi zarządzać, znajdziesz po kliknięciu w „więcej”. więcej