W tym roku koncentrujemy nasze działania na pełnym wykorzystaniu szansy biznesowej zawartej w projekcie rozwojowym CYDR LUBELSKI – podkreśla w rozmowie z Internautami Zarządem AMBRA S.A.
Czat inwestorski* odbył się na platformie Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych. Odpowiedzi udzielali: Robert Ogór, Prezes Zarządu i Piotr Kaźmierczak, Członek Zarządu.
Zdzisław: 6): Jak prezentuje się pozycja AMBRA względem głównych konkurentów? Spółka traci czy zyskuje udziały rynkowe? Wg posiadanych przez zarząd informacji, jaka jest zyskowność/marże głównych konkurentów AMBRA w porównaniu do Spółki? Czy względna sytuacja Spółki się poprawia, pogarsza?
Spółka umacnia swoją pozycję rynkową wobec konkurentów. Wzrosty sprzedaży na rynku polskim osiągane są przez główne marki CIN&CIN, EL SOL, FRESCO oraz nową markę CYDR LUBELSKI.
Zdzisław: 8): Czy spółka prowadzi rozmowy w/s przejęcia innych istotnych podmiotów z branży (ewentualna kwota transakcji powyżej 10 mln zł)?
Aktualnie nie prowadzimy negocjacji w sprawie akwizycji.
Ryan: Czy spółka ma w planach poszerzyć działalność na rynkach zagranicznych bądź wejść na nowy rynek zagraniczny?
Rynki zagraniczne, poza krajami, gdzie posiadamy spółki zależne, rozwijamy poprzez eksport naszych głównych marek. Nie planujemy inwestycji kapitałowych na tych rynkach.
Eric_the king: jak na ten moment klarują się alkohole mocne w przychodach Ambry? Rozglądacie się za jakimiś ciekawymi akwizycjami w tym obszarze?
Umacniamy pozycję rynkową w kategorii brandy. Nasze marki PLISKA i SŁONECZNY BRZEG są już liderami sprzedaży w handlu tradycyjnym. Naszym celem jest osiągnięcie pozycji lidera w rynku brandy. Drugim ważnym segmentem są wódki superpremium, gdzie marka BACZEWSKI odnotowuje stałe wzrosty sprzedaży na niskiej bazie. Nie planujemy akwizycji w mocnych alkoholach.
Jakub: czy firma zastanawia się nad wprowadzeniem np. marki premium/luksusowej? aby zdobyć bardziej wymagających klientów?
Grupa AMBRA jest, poprzez markę dystrybucyjną CENTRUM WINA, wiodącym dystrybutorem win premium w Polsce. Co piąta butelka wina konsumowana w polskich restauracjach pochodzi od naszej Grupy. W alkoholach mocnych realizujemy strategię selektywnego rozwoju skoncentrowaną na produktach premium takich jak np. marka BACZEWSKI. Sklepy CENTRUM WINA są wiodącą siecią sprzedaży win i alkoholi premium w Polsce. Zarówno biznes, jak i portfolio marek będą dalej rozwijane.
Jarek K. Toruń: Jaki jest największy konkurent dla Was w PL?
AMBRA posiada 20% udział w polskim rynku wina. Konkurenci Ambry nie przekraczają 10% udziału w rynku.
dmpko: Prognozują Państwo wzrost rynku wina na 5%, a Analitycy Euromonitora są bardziej sceptyczni widząc max poziom 3,5%. Jakie założenia powinienem uwzględnić przy swoich obliczeniach?
Różnice między tymi prognozami nie są bardzo znaczące. Mimo słabej dynamiki w początkowych miesiącach roku oczekujemy poprawy w drugiej połowie roku.
Dawid: Czy spółka planuje wprowadzić na rynek kolejne nowe produkty?
W tym roku koncentrujemy nasze działania na pełnym wykorzystaniu szansy biznesowej zawartej w projekcie rozwojowym CYDR LUBELSKI.
musujący: Jaki udział ma w polskim rynku cydru AMBRA na dziś?
Udział AMBRA w rynku cydru przekracza 40%.
Beata Drewnowska: Co dla Grupy oznacza dynamiczny wzrost sprzedaży cydru? Jaką co najmniej dynamikę sprzedaży Cydru Lubelskiego rok do roku w proc. zakłada AMBRA?
Rynek cydru przed rokiem jeszcze nie istniał. W roku 2013 sprzedano w Polsce szacunkowo 2 mln litrów cydru. Oczekujemy, że wolumen sprzedaży w tym roku przynajmniej się potroi. Docelowo konsumpcja cydru może osiągnąć poziom ok. 2% sprzedaży piwa, co oznaczałoby w okresie 5 lat osiągnięcie rynku ok. 70 mln litrów.
ePortfel: Czy badacie satysfakcję konsumentów cydru i czy receptura (smak) będzie poprawiana czy jest w tej chwili optymalna?
Koncepcja marki, produktu, jego opakowania, jak również jego smak zostały wypracowane w oparciu o dogłębne badania oczekiwań i preferencji konsumenckich. Oceniamy, że jest to właśnie jednym z powodów entuzjastycznego przyjęcia naszej propozycji produktowej przez polskich konsumentów. Wraz z rozwojem rynku różnicować się będzie profil oczekiwań, za którym będą podążać nasze prace nad dalszym rozwojem portfela produktów. Cydr jest produktem naturalnym i opieramy naszą strategię na maksymalizacji jakościowej.
pytający: Nie boi się Pan Prezes, że cydr okaże się przejściową modą? Nakłady inwestycyjne przeznaczone na promocje cydru są znaczne…
Cydr jest ukształtowaną i dojrzałą kategorią rynku alkoholi w wielu krajach Europy. Jest również produktem naturalnym, a nie kreacją marketingowo-reklamową. Cydr nie jest modą.
traders: Jakie poczynania marketingowe Zarząd robi by zwiększyć sprzedaż/rozpoznawalność cydru?
18 kwietnia ruszyła na szeroką skalę kampania sponsoringowa w mediach, w tym TV, która potrwa do końca lata. Równocześnie dynamicznie rozwijamy dystrybucję i promocję marki w punktach sprzedaży oraz gastronomii. Program kompleksowej budowy marki uzupełniają szerokie aktywacje i publikacje w czasopismach, Internecie oraz aktywności eventowe. Już dzisiaj CYDR LUBELSKI jest marką dominującą w percepcji konsumentów i nieomalże utożsamianą z kategorią.
Thomas: konkurencja również wdraża swoje marki Cydru Lubelskiego między innymi do Biedronki, czy to powód do obaw związanych z możliwością utratą pozycji lidera ?
Popularyzacja cydru wśród polskich konsumentów jest szerokim i powszechnym zjawiskiem. Aktywności sieci dyskontowych wspierają proces popularyzacji i rozszerzają bazę rynkową kategorii. Pozycja lidera CYDRU LUBELSKIEGO nie jest zagrożona, zwłaszcza, że polityka sieci dyskontowych oparta jest na marce własnej lub okresowych promocjach we współpracy z markami producentów.